Du er her

Thons kjøpesentre øker

Olav Thon Gruppens kjøpesentre i Norge og Sverige økte omsetningen med 2 prosent i 2017 sammenlignet med 2016.
Av Ove Hansrud
Publisert 04.01.2018 17:08

Olav Thon Gruppen eide og forvaltet totalt 109 kjøpesentre i 2017. Av disse er 78 hel- eller deleide av Olav Thon Gruppen og 31 forvaltes for andre eiere. Kjøpesentrene som eies og forvaltes av konsernet i Norge hadde i 2017 en samlet butikkomsetning på 67.212 mill. kroner.

– Det er flere faktorer som påvirket omsetningstallene for 2017. Noen av kjøpesentrene våre var under ombygging og det var færre handledager i desember 2017 enn i 2016 – noe som førte til lavere salgstall. Kjøpesentermarkedet har også blitt noe påvirket av økt konkurranse fra andre aktører og netthandel. Besøkstallene på våre kjøpesentre holder seg fortsatt på et høyt nivå og fysiske butikker er viktige. Tilpasning av detaljhandelen til omni-channel fra de fleste aktører er noe som jobbes med og de digitale mulighetene som finnes både for fysiske butikker og nettbutikker kommer til å øke fremover, sier Thomas E. Rønning som er direktør for kjøpesenterdivisjonen i Olav Thon Gruppen.

Utvidelser og opplevelser

Flere av konsernets kjøpesentre er under utvidelse, blant annet Amfi Moa i Ålesund, Oasen Storsenter i Haugesund, Amfi Steinkjer og Lagunen Storsenter i Bergen.

– Lagunen Storsenter i Bergen er under utvidelse og deler av senteret og parkeringen har vært stengt under byggeperioden. Dette har påvirket omsetningen i 2017. Når Lagunen åpner for fullt høsten 2018 vil senteret sannsynligvis bli Norges største kjøpesenter målt i omsetning. Her utvikles det også nye underholdningskonsepter, blant annet flere kinosaler, serveringssteder, treningssenter, kontorlokaler og nye butikker, sier Rønning.

Olav Thon Gruppen satser også stort på opplevelser på kjøpesentrene.

– Vi vurderer kontinuerlig butikksammensetningen og arealene på våre kjøpesentre. Vi jobber med å revitalisere og tilpasse oss markedssituasjonen. Vi satser enda mer på opplevelser som for eksempel kaféer, restauranter, kino og bowling. Helse er også et viktig satsingsområde for oss. Både treningssentre, legesentre og annen helsevirksomhet er noe kundene våre etterspør og synes er praktisk å ha på et kjøpesenter, sier Thomas E. Rønning.

Black Friday og julehandel

Handelen i desember økte med 0,4 % i 2017 ved de norske sentrene og 1,3 % ved de svenske sentrene.

– Black Friday ga en god start på julehandelen og omsetningen i denne perioden viser en signifikant økning sammenlignet med Black Friday i 2016. Mange av sentrene våre opplevde rekordomsetning. Likevel har ikke dette påvirket julehandelen i noen negativ retning, forteller Rønning.

Omsetning på de åtte største kjøpesentrene
Olav Thon Gruppen eier og forvalter 8 av de 10 største kjøpesentrene i Norge målt etter butikkomsetning.

Kjøpesenter            Omsetning 2017

Sandvika Storsenter      3.271 mill.

Strømmen Storsenter    3.194 mill.

Amfi Moa                     2.840 mill.

Lagunen Storsenter      2.825 mill.

Sørlandssenteret         2.504 mill.

Storo Storsenter         2.331 mill.

Kvadrat                      2.308 mill.

Sartor Storsenter       2.160 mill.

Svenske kjøpesentre

Olav Thon Gruppen eier og forvalter totalt 11 svenske kjøpesentre. I Sverige er Olav Thon Gruppen størst på kjøpesentereiendom målt etter areal. De mest kjente kjøpesentrene er Nordby Shoppingcenter, Charlottenberg Shoppingcenter og Töcksfors shoppingcenter.

Samlet omsetning i kjøpesentrene i Sverige økte med 2 prosent til SEK 13.533 mill.

– Noen av de største sentrene vi eier i Sverige ligger nær grensen til Norge, og vi ser en lik utvikling som i Norge, sier Rønning. (Pressemelding)

 

Nøkkelord