Du er her

Veiledning i butikkdrift på minimessa

- Ta deg tid til en time ekstra på minimessa og få en gjennomgang av butikken din og hva du kan gjøre for å oppnå økt salg og bedre resultater!
Av Ove Hansrud
Publisert 01.10.2018 11:26

Oppfordringen kommer fra Ralph Sparr-Enger, som deltar på Minimessa i Bergen og Trondheim med 1621 Clothing, men som gjerne setter av tid til rådgivningsvirksomhet i tillegg.

Ralph Sparre-Enger har lang erfaring i tekstilbransjen, blant annet fra butikk, InWear, Mexx, B2 Clothing, forelesninger ved Universitetet i Oslo og rådgiver og foredragsholder i sitt selskap Motivasjonskonsulenten.

Unngå feilkjøp

Han er meget opptatt av å advare butikkene mot ukritiske og dårlig planlagte forhåndsordre: - For å binde minst mulig likviditet, ha god økonomi- og varekontroll og redusere risikoen for feilkjøp, kan du ikke kjøpe inn mer enn maksimum 60 prosent på forhånd og resten i sesong, sier han, og fortetter:

- Heldigvis ser jeg at det sakte, men sikkert går i riktig retning. Stadig flere av mine kunder skjønner hvor viktig dette er, fordi de rett og slett ikke har råd til å binde likviditet unødvendig og risikere bomkjøpene som uunngåelig vil komme om du kjøper varer et halvt år i forveien.

Må samarbeide

- Men dette stiller også krav til oss leverandører. Vi må ikke bli for «ordrekåte» og overselge, men tenke langsiktig og bygge opp et godt samarbeid med kundene. For nettopp samarbeid er alfa og omega for både oss leverandører og butikkene i kampen om å overleve, slår han fast.

Hva vil veiledningstimen inneholde?

- Vi går gjennom budsjett- og økonomistyring, lagerstyring, innkjøpsplanlegging, varemiks og profil i forhold til konkurrenter i ditt område.

Vanlig pris for et slikt opplegg er 3000 kroner, men innkjøpere på Minimessa får det for halv pris, 1500 kroner, sier Ralph Sparre-Enger.