CIMG0187.jpg

Vesker som hjelper kvinner og barn

Vigdis Jordal er en sosial entreprenør som brenner for å bruke enkeltpersoners kjøpekraft til å gjøre noe for andre. Derfor engasjerer hun seg sterkt i Heartlift-bevegelsen.

Publisert

Kersti Abrahamsen i KA Collection har designet vesken og logo er laget av kunstner Bjørg Thorallsdottir. Her er Thorallsdottir og Jean Able Thomas sammen med noen av dem som produserer veskene.

Heartlift er en sosial bevegelse som skal gi varige verdier til afrikanske kvinner og barn. You buy –we give. Det første Heartlift-produktet er en veske laget i jeansmateriell. Når du kjøper en veske, vil en kvinne i Afrika sy en skoleveske til et afrikansk barn. Barna får skolevesker og kvinnene får lønnet livgivende arbeid.

Kersti Abrahamsen i KA Collection har designet vesken og logo er laget av kunstner Bjørg Thorallsdottir.

- Tenk den gode følelsen det er å kunne handle en tøff veske og samtidig glede deg over at investeringen er med på å redusere fattigdom! Miljøet applauderer også valget, da vesken er med og bidrar til å redusere bruken og forsøplingen av plastposer, sier Jordal.

- Heartlift ble lansert i Banjul Gambia, det tredje fattigste landet i Afrika, før jul av minister for sport og utdanning. Jeg samarbeider med et kvinnesenter i Gambia som gir jenter opplæring i søm. Det er disse jentene som syr skoleveskene som får samme logo som veskene som selges her hjemme. Et symbol på møter mellom kvinner fra to ulike kontinenter. Det er flott å oppleve at et slikt konkret samarbeid fungerer, sier Jordal, som legger ut historier og bilder på www.heartlift.com

Heartlift vil bli å finne hos KA collection i Norsk Moteforum.

Powered by Labrador CMS