kristine-vikse-blackbird

Vikse endrer kurs

- Vi vil mer inn på trend og fashion og legger om stilen i den nye Kristine Vikse-kolleksjonen. Fra det romantiske og myke til det mer trendy, med enkle snitt og silhuetter der materialene gjør plagget, sier Kristine Vikse.

Publisert

Partykolleksjonen Blackbird har taft, paljetter og stoffer med spesielle snitt og teksturer

- Jeg satser på rene, enkle snitt og jakter hele tiden på nye materialer. Det er materialene og måten de brukes på som gjør klærne spesielle.

Det sier Kristine Vikse på sin stand på Who´s Next i Paris. Den plassen vant hun på Oslo Fashion Week i august.

– Vi hadde overhodet ikke planlagt å være i Paris. Det er en fin erfaring å ta med seg å være med på en så stor messe som dette, men er skuffet over plasseringen av standen. Vi føler oss bortgjemt, og vil nok ikke ha noe stort kommersielt utbytte av å delta. Vi tar det som kommer, men har ikke planlagt å satse sørover i Europa ennå. Det er Norge og Skandinavia som har førsteprioritet, sier hun.

Ny retning

De kolleksjonene hun har med seg til Paris viser litt av den nye retningen hun har slått inn på. Kristine Vikse-kolleksjonen inneholder mye naturmaterialer: Skjørt, overdeler og kåper i ull. Gensere i alpakka og en mohairblanding. Men også jeans i superstretch, kjoler og topper i silke og viskose og twinset i lammeull.

Blackbird Party

Noe helt nytt er partykolleksjonen Blackbird med taft, paljetter og stoffer med spesielle snitt og teksturer. De enkle snittene dominerer også her – materialene og teknikkene spiller hovedrollen.

Skjerf med norsk natur

Kristine Vikse har tro på at de nye skjerfene i ull- og silkeblanding med norske naturmotiver kan bli en salgssuksess.

En annen nyhet er skjerf med norske naturmotiver. Her er norsk skog, Lysefjorden, Rondane, øymiljø på Vestlandet, nordlyset og Svartisen i digitale fotoprint i en blanding av ull og silke. Noe Kristine venter seg mye av:

- Skjerf er stadig svært populære, og med de deilige materialene og de spesielle motivene som skiller seg godt ut fra mesteparten av det andre tilbyr, har jeg tro på at dette kan bli en salgssuksess. Vi tilbyr en startpakke med seks skjerf med ulike motiver og gode suppleringsmuligheter for det som blir mest populært ute i butikk.

Gaselle

Designeren fra Haugesund er i god flyt. Hun ble nylig kåret til Gasellebedrift av Dagens Næringsliv etter å ha tredoblet omsetningen fra 2008 til 2011, da hun omsatte for 13,5 millioner og satt igjen med et driftsresultat på 2,3 millioner. I 2012 økte omsetningen til 15,5 millioner, og hun legger opp til fortsatt vekst.

Memini fortsatt størst

Vikse startet med barnekolleksjonen Memini, og det er fortsatt barneklærne som utgjør det største volumet. Mellom 60 og 70 prosent av omsetningen kommer fra Memini, resten fra Kristine Vikse.

- Vi har holdt på lenge og er bedre etablert i markedet for barneklær. I fjor solgte vi rundt 100.000 plagg. Men voksenkolleksjonen øker stadig.

Bygd for vekst

- Hvordan bygger du organisasjonen for fortsatt vekst?

- For øyeblikket er vi 4,2 årsverk pluss ekstrahjelper på lageret i Haugesund. I tillegg har vi to agenter i Norge, en agent i Danmark og distributør i Sverige. Det har gått veldig fort de to siste årene, så nå skal vi stabilisere, bli større i Skandinavia og være sikre på at alt fungerer hundre prosent før vi satser videre.

- Har du god nok kontroll på produksjon og logistikk?

- Vi har gode produsenter i Kina og India som vi har jobbet lenge med og som vi kan stole på. Når det gjelder miljø, arbeidsmiljø og sosiale forhold hos produsentene forlanger vi alltid sertifikater og sikrer oss referanser får vi inngår samarbeid. Når det gjelder lager og logistikk har vi bygd opp et solid apparat som fungerer godt, og som vi kan bygge ut videre etter behov.

Vision og Oslo Fashon Week

- Neste skritt?

- Vi skal ha stand på Vision i København. Her har den danske agenten jobbet bra på forhånd, så vi er optimister. Uka etter skal vi ha visning på Oslo Fashion Week, samtidig som vi tar mot kunder på showrommet på Skøyen. Med hovedkontor i Haugesund er Oslo Fashion Week en viktig arena for å bli mer kjent og få bedre innpass i butikkene i Oslo-området.

Memini på Gave og Interiør

Tidligere har vi hatt med både Memini og Kristine Vikse på Gave- og Interiørmessen, men på grunn av kursendringen i voksenkolleksjonen tar vi bare med barneklær til Lillestrøm. En del av interiør- og livstilsbutikkene som kjøpte Kristine Vikse tidligere er borte, og det var en del av planen med omleggingen.

Se også:

Powered by Labrador CMS