Du er her

Zalando med karbonnøytral drift

Fra og med i dag har Zalando forpliktet seg til å være karbonnøytral ved sine egne driftsenheter. Også alle egenstyrte leveranser og returer skal foregå karbonnøytralt.
Av Redaksjonen
Publisert 30.10.2019 10:17

Dette omfatter egenstyrte eiendommer, varetransport og emballasje, heter det i en pressemelding.

90 prosent fornybar energi

Løftet er en del av Zalandos nye bærekraftstrategi, «do.MORE», som har som mål å ha en positiv påvirkning på mennesker og på planeten.

I løpet av 2019 har selskapet gått over til bruk av 90 prosent fornybar energi ved alle sine lokasjoner. CO2-utslipp som ikke elimineres av driftsmessige forbedringer, som fornybar energi, konsoliderte bestillinger eller grønne leveransemuligheter, vil bli utfaset etter 2019.

Resirkulerbar emballasje

Innen 2023 vil Zalando designe sin emballasje med sikte på å redusere avfall og gjenbruke materialer, i hovedsak ved å eliminere bruken av engangsplast. Allerede nå er Zalandos esker laget av 100% resirkulert materiale, fraktposene er laget av 80% resirkulert plast, og posene til skjønnhetsprodukter vil bestå av 100% resirkulerbart papir.

Eget bærekraftig merke

Videre har Zalandos eget merke, Zign, forpliktet seg til bærekraftighet innen vår/sommer-sesongen 2020, og vil dermed være Zalandos eget bærekraftige flaggskip-merke. Sortimentet er utvidet fra sko og tilbehør til klær, og har fokus på kvalitet, holdbarhet og bærekraft i det rimeligere segmentet. Alle plaggene i vår/sommer 2020-kolleksjonen vil inneha Zalandos bærekraftsmarkering i nettplattformen.


Zalando lanserte nylig sin første kampanje for bærekraftig mote; “Small Steps. Big Impact”.

Sammenheng mellom bærekraft og kommersiell suksess

Zalandos bærekraftighetskriterier er i overensstemmelse med internasjonale bransjestandarder og beste praksis, og omfatter sosiale og miljømessig forhold og dyrevelferd.

– Moteindustrien står overfor utfordringer knyttet til bærekraft, og vi erkjenner at vi har vært en del av problemet. Vår ambisjon fremover er derfor å være en del av løsningen. Vi ser en tydelig sammenheng mellom det å opptre bærekraftig og oppleve fortsatt kommersiell suksess. Kun de som innarbeider bærekraft i sin bedriftsstrategi, vil forbli relevante for kundene, og vi tror at dette vil være en konkurransefordel fremover, sier Rubin Ritter, medvirkende administrerende direktør i Zalando.

Skal forlenge levetiden til klærne

Zalando har også satt seg en målsetting når det gjelder gjenbruk: Selskapet har forpliktet seg til å forlenge levetiden til 50 millioner motevarer innen 2023 ved å implementere prinsippene for sirkularitet. I 2019 estimerer selskapet å forlenge levetiden til ca. én million plagg gjennom sin gjenbruksplattform Zalando Wardrobe.

– Vi gjør det lettere for kundene å handle mer bærekraftig, og vi eksperimenter og samarbeider på tvers av hele bransjen for å skape en sirkulær og fremgangsrik fremtid for motebransjen. Vi vil gjøre mer for å drive hele moteindustrien fremover, for mennesker og planeten, konkluderer Kate Heiny, direktør for samfunnsansvar og bærekraft i Zalando.

(Pressemelding)