Brandstad 20 prosent opp!
Klesbransjen økte omsetningen med fire prosent i fjor. Mange av kjedene hadde vesentlig høyere vekst enn det. Størst vekst av alle hadde Brandstad som økte omsetningen med 20 prosent.
Landets klesbutikker omsatte for 29 355 millioner kroner ekskl. mva i 2009r. I tillegg omsatte bedriftene innen postordre- og Internetthandelen med klær, sko, tekstilvarer og reiseeffekter for litt over to milliarder kroner. Klesbutikkene hadde en vekst på fire prosent, mens veksten for postordre- og Internettselskapene var på to prosent.
Storforetakene og kjedene som inngår i vår oversikt står for om lag to tredjedeler av omsetningen i klesbransjen. Samlet hadde disse storforetakene og kjedene samme økning som markedsveksten.
For mange var det tilvekst av nye butikker som sørget for omsetningsøkningen, men enkelte traff også svært godt med kolleksjonene.
Brandstad på topp
På veksttoppen i fjor finner vi motekjeden Brandstad som selger kvalitetsklær for menn. Kjeden hadde ved utgangen av 2009 23 butikker spredt over hele landet. De fleste butikkene er lokalisert i kjøpesentre og 17 av de 23 butikkene er franchisebutikker.
Kjeden økte omsetningen med hele 19,8 prosent. Noe av veksten skyldes nyåpninger i løpet av 2008. Selskapet er inne i en god vekstperiode og har hittil i år økt omsetningen med 20 prosent på samme antall butikker som i 2009.
Cubus traff med kolleksjonene og trekker til seg flere unge kunder
Gina Tricot øker
Men det er ikke bare Brandstad som har tosifret vekst. Gina Tricot økte omsetningen med 17,2 prosent etter å ha økt antall butikker med tre i fjor. Gina Tricot ekspanderer ytterligere i år. Kjeden har allerede åpnet en butikk og åpner ytterligere fem i løpet av året. Kjeden har hatt en god start på inneværende år. ’
Vivikes kan også vise til sterk vekst. Omsetningen i fjor økte med 13,7 prosent. Vivikes var ikke den eneste av Varner Gruppens kjeder som hadde tosifret vekst i fjor. Wow åpnet 8 nye butikker i løpet av fjoråret og økte som følge av det omsetningen med 12,1 prosent.
Urban økte omsetningen med 11 prosent. Også her bidro nye butikker til veksten. Også den frivillige kjeden Til Henne Gruppen kunne vise til tosifret fremgang. Omsetningen for kjedens 52 medlemsbutikker endte på 343 millioner kroner, 33 millioner eller 10,6 prosent mer enn i 2008.
Traff godt med kolleksjonene
Av de største kjedene økte Cubus og Dressmann omsetningen mest. Cubus traff veldig godt med kolleksjonene og tar markedsandeler, først og fremst i det yngre del av klesmarkedet. Omsetningen i fjor økte med 8,6 prosent og kjeden melder at veksten har vært enda sterkere hittil i år.
Dressmanns vekst skyldes en kombinasjon av god markedsføring og en vellykket produktmiks. Omsetningen økte med 7,4 prosent. I årets første måneder har Dressmann hatt en omsetningsøkning på 20 prosent. Foreløpig har kjeden planlagt å åpne en ny butikk i løpet av inneværende år.
H&M og Kappahl litt opp
Hennes & Mauritz økte omsetningen med tre prosent. Hennes & Mauritz åpnet fire nye butikker, to på våren og to på høsten, og åpner ytterligere tre butikker i år. Den første i Mo i Rana i april.
Også for KappAhl er det tilvekst av nye butikker som forklarer mye av veksten på 3,7 prosent i fjor. Ved utgangen av desember i fjor hadde selskapet 95 butikker i Norge, seks mer enn i 2008.
Som for markedet totalt slet også KappAhl det første halvåret etter at finanskrisen startet opp for alvor i september 2008. I perioden september – november 2008 falt omsetningen med 2,7 prosent. Litt bedre gikk det i desember 2008-februar 2009, men fortsatt var det en nedgang på en prosent.
Deretter tok det seg kraftig opp, med to prosent vekst i perioden mars-mai og hele 8,4 prosent i juni – august. I inneværende regnskapsår som startet i september i fjor økte KappAhl omsetningen med 5,2 prosent i september- november og med 6,2 prosent i desember 2009- februar 2010.
Lindex åpnet ingen nye butikker i fjor, men har foretatt en ansiktsløfting i en del av sine butikker. Kjeden vil ekspandere ytterligere i Norge og kommer til åpne flere nye butikker i Norge i 2010.
Nye butikker ga vekst
Også PM Retail, BikBok og B-Young Gruppen hadde høyere vekst enn den generelle markedsveksten i fjor. PM Retail økte omsetningen med 9,1 prosent. Økningen skyldes i hovedsak nye butikker. Kjeden åpnet 4 nye butikker i fjor, men vil ikke åpne nye butikker i år.
B-Young Gruppen åpnet 7 nye butikker i fjor og fortsetter ekspansjonstakten inneværende år. Kjeden har hittil i år åpnet to nye butikker og ut over året vil det bli åpnet om lag 10 nye butikker. Hittil i år ligger omsetningen på nivå med fjoråret. Kjeden er godt fornøyd med det da starten på fjoråret var veldig bra.
Historie
Av de fire kjedene til Voice Norge var det Match og VIC som kom best ut av fjoråret. Begge kjedene økte omsetningen med rundt en prosent. Boys of Europe hadde en tilbakegang på 2 prosent, mens omsetningen i Voice of Europe falt med vel 15 prosent som følge av at et 30-tall butikker ble lagt ned.
Den nærmere 20 år gamle Voice of Europe -kjeden er nå historie. Kjeden er nedlagt og mange av butikkene er omprofilert til VIC, Match eller Boys of Europe, men mange er også lagt ned. Også den trønderske kjeden
Neste Stopp er historie etter 36 års drift. Kjeden som omsatte for om lag 89 millioner kroner i 2008 hadde om lag 20 butikker over hele landet. Om lag halvparten av butikkene ble solgt til Butikkinvest som er i ferd med å bygge opp en ny landdekkende kjede for damer. Kjeden heter FreeQuent og i dag består denne kjeden av 13 butikker. Kjeden regner med å åpne 4-6 nye butikker i året.
Antatt omsetning
For noen av kjedene på oversikten under har vi gjort egne anslag for omsetningen da det ikke har lykkes oss å få tall fra kjedene. Størst usikkerhet knytter det seg til anslaget for Bestseller som står bak kjedene Vero Moda, Jack & Jones, Only, NameIt, Via, Selected og Bestseller. Samlet har disse kjedene 300 butikker i Norge. Det antas at disse kjedene samlet omsetter for om lag 2,1 milliarder kroner ekskl. mva i Norge.
JC Jeans & Clothes har vi heller ikke tall fra. I Retail & Brands årsrapport fremgår det at sammenlignbar omsetning i egne butikker minsket med 13,2 prosent i fjor og at JC Sverige og JC Finland hadde en vesentlig bedre utvikling enn JC Norge.
Ut fra dette anslås at omsetningen i Norge i fjor var på om lag 200 millioner kroner. Fra selskapets kvartalsrapport fremgår det at sortimentsforandringen har hatt en positiv effekt på salgsutviklingen i Sverige og Finland, mens utviklingen i Norge fortsatt er svak. Ved årsskiftet hadde JC 41 butikker i Norge.
Zara Norge åpnet sin første forretning i Norge i 2006. I regnskapsåret 1.2.2007-31.1.2008 omsatte selskapet for 110 millioner kroner i Norge. I august 2008 åpnet de butikk på Kolbotn Torg og før jul samme år åpnet Zara butikk i Karl Johansgate i Oslo og i Trondheim.
Satsingen i Norge har hittil ikke gått som forventet og i januar i år la selskapet ned butikken på Kolbotn Torg. I 2008 har vi anslått at Zara omsatte for om lag 140 millioner kroner og at omsetningen i 2009 lå rundt 200 millioner kroner.
Liten vekst for postordre og internett
Mens klesbutikkene økte omsetningen med 4 prosent i fjor, var veksten for postordre- og Internettselskapene innen klessegmentet i fjor på om lag 2 prosent.
Størst av postordreselskapene er Redcats som i fjor omsatte for 582 millioner kroner, om lag fire prosent mindre enn i 2008. Om lag 2/3 av omsetningen gikk gjennom de fem største selskapene på markedet.
Storforetak og kjeder i kleshandelen
Foretak/kjede | Omsetning i mill. kr | Antall butikker | ||
2009 | 2008 | 2009 | 2008 | |
Hennes & Mauritz 1) | 3 719 | 3 611 | 89 | 85 |
Cubus | 2 430 | 2 238 | 154 | 154 |
Bestseller 2) | 2 100 | 1 970 | 300 | 280 |
Texcon | 1 325 | 1 308 | 220 | 220 |
KappAhl 1) | 1 148 | 1 107 | 95 | 89 |
Lindex | 1 102 | 1 085 | 93 | 93 |
Dressmann | 1 004 | 935 | 117 | 116 |
Spar Kjøp | 855 | 868 | 16 | 16 |
Match | 738 | 729 | 157 | 154 |
B-Young Gruppen | 658 | 626 | 152 | 145 |
Redcats | 582 | 607 | 1 | 1 |
BikBok | 529 | 498 | 82 | 80 |
Carlings | 453 | 465 | 78 | 76 |
VIC | 434 | 430 | 70 | 69 |
Gina Tricot | 422 | 360 | 25 | 22 |
Vivikes | 381 | 335 | 61 | 60 |
Benetton | 376 | 365 | 36 | 36 |
Reflex | 360 | 355 | 86 | 105 |
Til Henne Gruppen | 343 | 310 | 52 | 51 |
LeneV/Solid | 292 | 296 | 97 | 113 |
Voice of Europe | 242 | 286 | 68 | 99 |
JC Jeans & Clothes 2) | 240 | 280 | 41 | 43 |
PM Retail | 227 | 208 | 38 | 34 |
Zara Norge 2) | 200 | 140 | 4 | 4 |
Boys of Europe | 192 | 196 | 56 | 52 |
Urban | 191 | 172 | 23 | 20 |
Sportmann | 137 | 136 | 1 | 1 |
Bogerud Tekstil | 127 | 124 | 21 | 22 |
Brandstad | 115 | 96 | 23 | 23 |
Klingel 3) | 113 | 113 | 1 | 1 |
Wow | 111 | 99 | 38 | 30 |
SUM STORFORETAK | 21 146 | 20 348 | 2 251 | 2 263 |
KLESFAGHANDEL INKL. POSTORDRE/INTERNETT | 31 413 | 30 244 | 5 600 | 5 600 |
Kilde: Kvarud Analyse
1) Omsetningen gjelder regnskapsåret 1.12-30.11
2) Omsetningstallene for 2008 og 2009 er egne anslag
3) Omsetningen i 2009 er eget anslag