Syltynne alarmetiketter skal stoppe naskerne
Checkpoint Systems har den siste tiden sendt ut rekordmange, nærmere bestemt 1,5 milliarder, supertynne alarmetiketter til detaljhandlere over hele verden, noe som betyr at naskere går tøffere tider i møte.
Disse brikkene skal stoppe naskerne.
(Ill. foto: Checkpoint Systems)
Mindre, tynnere og smartere alarmetiketter revolusjonerer sikringen av de minste og mest naskevennlige butikkvarene. Etikettene plukkes lettere opp av spesialtilpassede antenner, er vanskeligere for naskere å oppdage og ikke minst å fjerne. Checkpoint Systems har sendt ut 1,5 milliarder EP (Enhanced Performance) – etiketter til detaljhandlere over hele verden, noe som betyr at naskere går tøffere tider i møte, ifølge tidsskriftet Aktuell Sikkerhet.
Spydspiss mot naskere
EP-etiketter har raskt blitt detaljhandelens nye spydspiss i kampen mot naskere. De er mindre og tynnere enn tradisjonelle EAS (Electronic Article Surveillance)-etiketter, og er i stand til å sikre mindre varer som tidligere har vært vanskelig å beskytte fra naskere, slik som kosmetikk- og helseprodukter. Dette er varer som er dyre, samt lette å stjele, noe norske detaljhandlere som i den seneste tid har vært utsatt for profesjonelle tyveribander fra sentral-Europa vet alt om.
Kildemerking
De nye etikettene blir i mange tilfeller integrert i selve produksjonsprosessen av varene, slik at varene blir levert i butikkene klare til å utstilles med tilstrekkelig sikring, noe som sparer arbeidskraft og ikke minst miljøet for unødvendige belastninger. Dette er også kjent som kildemerking.
TUV Rheinland, et uavhengig organ som dokumenterer kvaliteten og sikkerheten til nye og eksisterende produkter, systemer og tjenester, har funnet at EP-etiketter kombinert med spesialtilpassede EP-antenner gir en høyere grad av deteksjon enn bruk av standard EAS-teknologi.
– Da vi introduserte denne teknologien, leverte vi samtidig en stor forbedring med hensyn til hva EAS-systemer er i stand til, sier Eirik Øhlschlägel, norgessjef i Checkpoint Systems. Når ytelsen fra EP-etiketter blir kombinert med vårt Evolve EAS-system, der antennene kan oppnå opptil 60 prosent bedre deteksjon og gir 30 prosent større bredde mellom alarmbøylene i butikkene, betyr dette at naskere kan forvente seg betydelige vanskeligheter i tiden fremover. Vi har hittil shippet ut over 1,5 milliarder etiketter til kunder over hele verden, sier han.
Mindre etiketter for små produkter
I de tilfellene der butikkpersonell må merke produkter manuelt, har Checkpoint System utviklet mindre EP-etiketter for produkter som er så små at det tidligere ikke har vært mulig å sikre dem tilstrekkelig. En annen fordel med de nye etikettene er at de ikke kan reaktiveres slik at de setter i gang alarmen om kunden kommer tilbake inn i butikken.
Redusert miljøbelastning
En annen viktig faktor i overgangen til EP-etiketter er at produksjonsprosessen for etikettene krever mindre aluminium, mindre papir og plastikk enn tradisjonelle etiketter, noe som reduserer belastningen på miljøet. Der etiketten integreres i selve produksjonen av varene de skal beskytte, ankommer de detaljhandleren ferdig merket. Ifølge Checkpoint Systems kan detaljhandlere på denne måten redusere avfallet sitt med opptil 45 prosent.
Paradigeskifte innenfor varesikring
– Dette er et åpenbart teknologisk paradigmeskifte innenfor varesikring, og EP-etiketter har oppnådd rekordomsetning på veldig kort tid som resultat av dette. Både produsenter og detaljhandlere har omfavnet de nye innovasjonene, og vi kan love tyver og naskere at det vil bli stadig vanskeligere å holde på slik de gjør, sier Eirik Øhlschlägel i en pressemelding fra Checkpoint Systems.
"