Dette MÅ du for å overleve som klesbutikk
Dedikerte, stolte medarbeidere. Tydelig profil. Sterk fokus på innkjøp. Godt informasjonssystem. God kostnadskontroll. Godt nettverk. Dette er noe av det du ifølge Paul Bukier i Texcon MÅ ha for å overleve som frittstående klesbutikk.
Adm. direktør i Texcon, Paul Bukier, har tatt for seg de viktigste tingene du må ha på plass for å overleve og være konkurransedyktig som frittstående klesbutikk:
Stolte, dedikerte og motiverte medarbeidere er helt avgjørende. (Illfoto Ove Hansrud)
• Medarbeidere – Må ha dedikerte, stolte og godt motiverte medarbeidere med solid fagkunnskap og kompetanse i salg. Lykkes man her vil også butikken være en interessant arbeidsplass, som kan sikre tilgang til, og beholde, den beste arbeidskraften.
• Profil – Må ha en tydelig og klar profil og posisjon i det lokale markedet uansett hvilket segment man henvender seg til. Selv på mindre steder er det umulig å være alt for alle til enhver tid. Og så er det lov å være god eller best på noe!
• Innkjøp – Må ha et sterkt fokus og engasjement på innkjøp. For mange er det de viktigste beslutningene som tas. Det innebærer også kontinuerlig evaluering av leverandører, lønnsomhetsmålinger og vurdering av merkevarestyrke og markedsførings- verdi. En påstand man ofte møter er at alt for mange fremdeles handler på gammel vane og bekjentskaper.
Et kassesystem elelr butikkdata som gir riktig informasjon er viktig. (Illfoto: Ove Hansrud)
• Relevant informasjon – Må ha det riktige verktøyet for å ta de riktige beslutningene. Butikkdata er et uvurderlig beslutningstøttesystem med rapportmuligheter til bruk ved innkjøp, medarbeidervurdering, svinn problematikk etc. Innføring av butikkdata system har i de fleste tilfellene gitt en forbedret brutto-fortjeneste på 3-5 %.
• Økonomi – Må ha fokus på inntjening og kostnadskontroll, samt en sunn finansiering. Gode administrative rutiner og generell ”ordning och reda”, gir oversikt og god administrativ flyt og frigjør ressurser til andre arbeidsoppgaver.
• Nettverk – Må ha et kontaktnett og utnytte forbindelser, leverandører eller kollegaer, til å høste erfaringer, samhandle om innkjøp, oppnåelse av bedre betingelser og kanskje mer rasjonell administrativ drift. Dette kan være på uformelt basis eller gjennom et formelt kjedesamarbeid.
• Kreativitet – Må ha evnen til å tenke nytt når det gjelder leverandørmiks, varepakke, butikkorganisering, innredning og kundekommunikasjon. Mange har en tendens til å bli husblinde på flere områder.
• Eierskap – Må ha eiere og drivere med tilstedeværelse og engasjement. Dette gir gode muligheter for oppfølging av medarbeidere, kundekontakt og å føle driften på pulsen. For de med forestående generasjonsskifter så må dette planlegges spesielt nøye.