2-brandstad.jpg

Brandstad tar vare på røttene

 Brandstad økte omsetningen med 20 prosent i fjor og fortsetter å øke i samme takt i år. I Tekstilforum nummer 6 forteller Geir Henning Aaløkken om årsakene til Brandstads suksess.

Publisert

Den siste måneden har kjeden med utgangspunkt i Lillehammer åpnet to nye butikker, på Storo i Oslo og i Kvadrat utenfor Stavanger.

- Vi har i gjennomsnitt vokst med en ny butikk i året siden vi startet med klær i 1992. Vi ønsker å gå forsiktig fram og bruke tid på å etablere oss. Å drive forretning i tredje generasjon og forvalte Brandstads navn og tradisjoner gjør at jeg føler meg ydmyk i forhold til langsiktighet og verdier, sier Geir Henning Aaløkken.

Den nye butikken på Storo har landhandelpreg.

Landhandel på Storo

Derfor er den nye butikken i Storo Storsenter et godt eksempel på hva Aaløkken mener med sjel og verdier: Her er det mur og treverk, kjøpmannsdisker og landhandelpreg. Bilder fra den gamle Brandstadbutikken og nærmiljøet i Ringebu pryder veggene.

Trives i senter

Brandstad er en typisk senterbutikk. Med unntak av butikker i Trondheim og Akersgaten i Oslo er alle Brandstad-butikkene plassert i kjøpesentre

- Derfor er det viktig å finne en profil som gjør at vi skiller oss ut fra mengden. Mange kjedebutikker er blitt ganske like. Ved å ta utgangspunkt i røttene våre og dyrke det litt rustikke landhandelmiljøet, klarer vi å markere vår profil.

Alle nye Brandstadbutikker skal ha samme profil, og på sikt håper han å få omprofilert de andre butikkene også. Men det koster penger og må nødvendigvis ta tid.

Satser på få merker

Brandstad skiller seg ut fra konkurrentene også når det gjelder innkjøp og merkemiks.

- Vi har valgt å konsentrere oss om et fåtall merker og prioritere disse og vokse sammen med leverandørene. Vi har satset på Moods of Norway, G-star, Scotch & Soda og undertøymerket JBS og prioriterer dem, sier han.

Powered by Labrador CMS