Daniel-Franck-web.jpg

- Det handler om å levere

Et kjent navn kan gi litt ekstra drahjelp når man skal lansere en kleskolleksjon, sier Daniel Franck. - Men til syvende og sist hjelper det ikke så mye å være kjent. Det handler jo om å levere varene hver gang, sier han i siste nummer av Tekstilforum.

Publisert

Daniel Franck er spent på mottakelsen av sin første kolleksjon.

Den nye kolleksjonen er rettet mot en sporty forbruker, men plaggene er ikke kun beregnet for bruk i sportslige aktiviteter.

Plaggene befinner seg der fjellet møter gata. Vi har flettet inn detaljer fra moteverdenen i teknisk tøy. Dette er noe som har blitt gjort mye i brettbransjen, og det fungerer.

Plaggene skal kunne brukes utenfor bakken, de skal være mer anvendelige enn tradisjonelt skitøy. Mange synes nok det er drøyt å betale 6 000 kroner for ei jakke de kun skal bruke når de står på ski, og vi lager klær som fungerer både på fjellet og i bybildet. Vi er 80 prosent sport og 20 prosent mote, sier Franck.

Selv om klærne skal fungere i motebildet, er ikke Daniel Franck så opptatt av å følge trender.

Vi har laget en ganske klassisk kolleksjon. Vi har ikke eksperimentert så mye med sesongfarger eller mønstre. Det gjør at kolleksjonen passer for mange. Kjernemålgruppen vår er folk fra 25 til 35, men det er ikke noe problem for en femtiåring å bære klærne, mener Franck.

Tøff konkurranse

En del av distribusjonen av kolleksjonen er på plass. Daniel Franck skal blant annet selges hos sportskjeden Anton Sport.

Vi har også fått henvendelser fra klesbutikker og konsept- og livsstilsbutikker. Slike forhandlere tror vi kolleksjonen vår er godt egnet for, og mange av produktene våre passer godt i den typen butikker.

Vi har for eksempel undertøy til begge kjønn. Undertøyet vil vi separere fra den mer tekniske delen av kolleksjonen, og det skal blant annet selges hos Huset Høyer. Vi vil være tilgjengelige, samtidig som vi ikke skal være over alt, sier han.

Powered by Labrador CMS