IMG_6537.jpg

Jeans vant Nåløyet

Designerne Ingrid Bredholt og Patrick Rosenfors som står bak merket jeansmerket Mardou & Dean vant Nåløyet under åpningen av Oslo Fashion Week.

Publisert

Prisen Nåløyet er etablert av ukebladet Henne og går til den eller de som vurderes som Norges beste og mest lovende designer. Det nomineres ti kandidater, og prisen har etter 7 år blitt et ettertraktet trofé for norske designere.

Jeansene fra Mardou & Dean har stort potensial, ifølge juryen.

Stort potensial

- Mardou & Dean fyller et tomrom i norsk design og har potensial til på utvikle et stort jeansmerke i Norge og internasjonalt. I den siste tiden har de også utvidet kolleksjonen med flere plagg en jeans.

Det var ti meget gode kandidater som var nominert og juryen hadde en meget krevende jobb med å kåre vinneren, kunne Hennes sjefredaktør Ellen Arnstad slå fast før hun kalte fram Mardou & Dean-duoen.

I tillegg til heder og ære vinner de også coaching og markedsføringsbistand fra PR-byrået Gambit for 100.00 kroner.

Kler opp kjendiser

Rosenfors og Bredholt selger foreløpig sine jeans i 15 butikker i Norge og i noen butikker i New York, Paris og Roma. Kaare Lund er agent i Norge.

De har satset på å kle opp kjendiser, og har fåt flere internasjonale stjerner til å bruke sine jeans.

De nominerte

De øvrige nominerte til Nåløyet var Kristofer Kongshaug, Tina H, Nina Jarebrink, Epilogue, Elton & Jacobsen, VIPS, Veronica B. Vallenes, Vatle og Fam Irvoll.

Juryens begrunnelse

- Årets vinner av Nåløyet imponerte juryen med sin trendriktige, urbane og gjennomførte kolleksjon - basert på motens kanskje mest elskede og evig aktuelle plagg. Designerne arbeider grundig med kvaliteten på materialene og har satt sitt personlige preg på detaljene.

De har spunnet en spennende historie rundt brandet sitt, hvor man aner både mystikk, sensualitet og intellektualitet. Designerne har nylig også utvidet kolleksjonen til å gjelde flere plagg for dame og herre.

Juryen mener designerduoen fyller et tomrom i norsk design - innenfor et stort og kommersielt marked. Juryen mener de har potensial til å bli et stort, norsk jeansmerke utover Norges grenser på linje med skandinaviske suksessmerker innenfor jeans.

Fam Irvoll har en særegen og ofte humoristisk signatur på sine klær

Stipend til Irvoll

Også Fam Irvoll kunne juble uhemmet etter at hun vant et utviklingsstipend på 150.000 kroner fra Innovasjon Norge.

Stipendet går til en av de nominerte til Nåløyet-prisen og går til den designeren som organisasjonen mener har størst potensial for kommersiell utvikling.

Irvoll har en særegen, ofte humoristisk signatur på sine plagg, og skal nå lansere egne barneklær. – Hittil har jeg laget barneklær for voksne, så det er vel på tide å lage barneklær for barn, sier hun.

Overbevisende debutvisning av Veronica B. Vallenes

Bra show

Det var som vanlig stappfullt med bransjefolk, helkjendiser og halvkjendiser da Grand Prix-vinner Didrik Solli Tangen kunne åpne årets åpningshowet, som ble godt ledet av Per Sundnes og Agnes Kittelsen.

I tillegg til prisutdelingene var det presentasjon og visning av årets debutant Veronica B. Vallenes. Det var også visning av klær fra Designerkollektivet, en samling av norske designere som har felles atelier og showrom, og visning av bærekraftig, miljøvennlig mote signert 20 nordiske designere i regi av NICE (Nordic Initiativ Clean and Etic).

Powered by Labrador CMS