Woods of Norway
I dag får Synfiber og Stihl Merket for god design. Det er ikke bare Moods of Norway gjør seg bemerket med bekledning som på et vis er knyttet til landbruket.
Norsk designerbukse.
Verneklærne som Stihl selger i Norge er langt fra tyske. De er utviklet og designet i Norge, og de vekker oppmerksomhet langt utenfor både skogbruksmiljø og landegrenser.
Gjør de beste bedre
Stihls menn har nå kommmet med en ny generasjon funksjonelle verneklær. Denne gangen med navnet X-fit.
Utvikles i skogen
Utviklinga av verneklærne gjøres av ansatte hos Stihls norske importør, rett og slett av folk som vet hva det vil si å ha kvae og sagflis i fjeset. De samarbeider tett med Synfiber, et samarbeid som gir tydelige resultater. Underveis i prosjektet har flere ekspertgrupper kommet med innspill. Samtaler med blant annet hogstmaskinførere, skogsarbeidere, utøvere av idrettsgrenen Timbersports og arborister, som ofte klatrer for å vedlikeholde busker og trær i parkanlegg samt langs veier, toglinjer etc., har bidratt med vesentlig informasjon om hvilke krav som må tilfredsstilles.
Priser og heder
I dag får Synfiber Merket for god design fra Norsk Designråd for X-fit. I tillegg er klærne en av fire kandidater til Hedersprisen for god design 2010, i konkurranse med Statoil, NTNU og Kongsberg Maritime. Hedersprisen deles ut 17. mars under Designdagen i Oslo.
Høye krav
Adm. direktør i Synfiber, John Bror Skoglund, forteller at kravene til de nye skogsklærne var høye:– Dressen skulle være overlegen konkurrentenes, mer iøynefallende, være enda mer teknisk, samt ha den beste bevegelseskomfort på markedet. Den skulle ha ekstrem fit, derfor navnet X-Fit, forteller han. Skoglund berømmer produktutviklerne i bedriften for deres evne til å involvere samarbeidspartnere i flere ledd, og ser tildelingen som en velfortjent anerkjennelse til ansatte både hos Stihl og Synfiber.
Norge kan
Tildelingen viser at en tradisjonsrik norsk leverandør av arbeidstøy kan hevde seg på en internasjonal arena, og at Synfiber besitter en kompetanse og et kontaktnett som er fullt på høyde med internasjonale aktører innenfor segmentet, framholder Synfiber.
Spesialutviklet stoff
Stihls farger, sort, grått og oransje skulle brukes. Det var ikke mulig å finne riktig stoff i markedet som både tilfredsstilte kravene til vern, høy synlighet og til stretch, så metervarene måtte utvikles i samarbeid med tekstilprodusenter i Sveits og Sverige. Klærne er også utstyrt med refleks, noe som heller ikke er hverdagskost på tradisjonelle skogsklær.
Færre lag i buksa
I tillegg til ny, tøff design som skulle matche begge kjønn, skulle det være nye løsninger på synlighet og komfort. Det ble også brukt en nyutviklet variant av selve beskyttelsesmaterialet, slik at det klarer seg med fem lag, mot normalt seks. Det betyr en lettere bukse, bedre bevegelighet og pusteegenskaper, og påfølgende mindre fare for oppheting, som regnes som en sikkerhetsrisiko innen skogbruket.
Gryende eksport
Stihl har allerede solgt mange tusen dresser i Norden siden lanseringa i september. I tillegg har det begynt å komme bestillinger fra Storbritannia, og til høsten vil X-fit også høyst sannsynlig bli tilgjengelig i Frankrike og Tyskland.