Gi korttidsminnet et puff
- Hvordan bestemmer en kunde seg, og hvordan kan du påvirke denne beslutningen? Dette gir du best med å gi kundens korttidsminne et puff, sier Jens Nordfäldt.
- Vi må ta hensyn til menneskets kortidsminne og sørge for å påvirke dette. Kundene går med massevis av merker i hodet, men husker bare noen få av dem.
En kunde som går i en dagligvareforretning vil ikke klare å legge merke til mer enn 80 - 90 av de rundt 50.000 artiklene hun passerer i løpet av en halvtime. I løpet av denne tiden går vi gjennom en seleksjonsprosess som er mer eller mindre automatisert.
Hvis vi gir dem en påminnelse ved å gi den varen vi ønsker de skal kjøpe en fremtredende plass, viser flere undersøkelser at vi kan femdoble salget av nettopp denne varen.
Verden er ikke så enkel at vi nødvendigvis kjøper det vi liker best, men heller det vi blir mest påvirket av like før vi bestemmer oss. Det er mange eksempler på dette. En rekke smakstester viser at de fleste synes Pepsi smaker best, men Coca selger best. Fordi det er Coca Cola som dominerer korttidsminnet.