Ti år med Haust Collection
Haust Collection kan markere at det er ti år siden merket ble lansert i Norge.
Foto: Haust
Janne og Kristoffer Haust hadde designet kåper og jakker for andre i mange år, men ønsket å utvikle sitt eget merke. De hadde designet egne, mindre merker tidligere, men ønsket en større og nyskapende merkevare. Å bruke familienavnet Haust var en måte å sette en personlig signatur på merkevaren.
Seriøs merkevare
Målsetningen var og er den samme – bli den mest anerkjente og seriøse merkevaren fra Norge som skulle selges i inn og utland.
Prisene skulle ligge i mellomsjiktet, samtidig som kolleksjonene skulle være av god kvalitet og detaljrike. Janne og Kristoffer visste av erfaring at dette ville bli vanskelig, grunnet minimumsantall for å holde prisene nede.
For kjeder
Løsningen ble å produsere og tegne for kjeder, og andre merkevarer ved siden av. Dette gjorde leverandørene fornøyde, og man kunne gi akseptable priser for lavere ordre. Etter hvert ble man mindre avhengig av kjeder og andre merkevarer.
Norsk suksess
Kolleksjonene ble presentert på Bella Center og på motemessen på Sjølyst, I Norge lykkes man fra første stund. Hvis selskapet skulle lykkes i inn og utland, måtte det investeres i mer synlige messestander og kataloger.
Supermodeller
Firmaet ble raskt kjent for sine eksklusive kataloger med internasjonale og norske supermodeller. I tillegg investerte man millioner i messestander og innredninger. Fra og med 2007 ble Anna Zee, kjent fra mange av verdens sterkeste merkevarer, Haust Collection ansikt utad.
Organisasjonsmessig ble dette en stor utfordring. Firmaet hentet seriøse og dyktige mennesker, som mestret de forskjellige arbeidsoppgavene og utfordringene et firma under utvikling stod ovenfor.
Nytt annen hver uke
I de første årene designet man kun to kolleksjoner pr. år. Fra år 2006 til 2008 ble det økt fra fire til seks kolleksjoner pr. år. Målsetningen er å kunne levere nyheter til butikkene hver 14 dag. Det skaper glede og entusiasme både for ansatte og kundene.
Likviditetsmessig har det også vist seg å bli en stor suksess, både for butikk og leverandør, med små og oftere leveranser i stedet for altfor store leveranser.
Ny kapital
Våren 2009 måtte det inn ny kapital for å kunne fortsette ekspansjonen og målsetningen for utland, og HTS Invest AS gikk inn på eiersiden.
Franchisebutikker
Første franchisebutikk (Haust Collection ) åpnet i Estland i 2007. I 2009 åpnet første franchisebutikk i Norge. Butikken har hatt suksess, med en blanding av sterke merkevarer som SAND, Cambio, DAY etc. i tillegg til egne merkevarer, Haust Collection, V-Collection, Mazur Coats og Matosinos.
Fortsatt vekst
Målsetningen er å etablere 1-3 franchisebutikker pr. år. I tillegg ønsker mange kunder shop in shop løsninger fra gruppen. Gruppen har et fullt opplegg for franchise og shop in shop med butikkinnredning, poser, display, dukker etc, og komplett butikk/shop in shop kan settes opp på 6 - 8 uker.
Flere showrom
Gruppen etablerte seg i utlandet med eget selskap og showroom i motehusene i Stockholm, Gøteborg og København. Fra og med våren 2010 blir også Haust Collection presentert i Dusseldorf. Gruppen har trukket seg helt ut av messene og har egne showroom på alle motesentrene, noe som gir kundene og selgerne ro og tid.
Nye lokaler
Sommeren 2009, flyttet ager og hovedkontor sammen i Tollbugt. 115 i Drammen, og dette ble en umiddelbar suksess. Selv om man hadde etablert seg på Norsk Moteforum, ønsket de fleste av kundene å komme til Drammen. I februar åpnes to nye showrom i de nye lokalene.