Tøft år for danskene
Mange av de danske selskapene som er store i Norge hadde et tøft år i 2009. Mange av de regnskapene som legges fram i disse dager har røde tall og viser klar nedgang fra året før. (Kilde: Tøj)
Triumph
Triumph International Textil AS hadde en nettoomsetning på 582 millioner mot 634 millioner i 2008. Årets resultat etter skatt ble et underskudd på 54 millioner. Triumph selger undertøy med Danmark og Skandinavia som hovedmarkeder.
Resultatet for 2009 er påvirket av en reduksjon i antall egne butikker og en større nedskrivning av varelageret, Selskapet er ikke tilfreds med resultatet og har iverksatt flere forbedringstiltak.
Morselskapet har gjennomført en kapitalforhøyelse på 80 millioner kroner. Triumph venter at omsetningsnivået vil ligge omtrent uendret de neste året, men regner med en resultatforbedring i 2010.
Samsøe & Samsøe
Samsøe & Samsøe Aps, som designer, produserer, importerer og selger herre- og dametøy, hadde en omsetning på 43 millioner kroner i 2009, mot 37 millioner i 2008. Resultat etter skatt ble 6,6 millioner kroner.
Fransa
Fransa Company AS hadde en nettoomsetning på 295 millioner i 2009. Dette er en økning på 11 millioner fra 2008. Resulatet av primærdriften falt fra 19 millioner pluss i 2008 til 4,2 millioner minus i 2009.
Resultat etter skatt ble nesten halvert, fra rundt 30 millioner i 2008 til vel 15 millioner i 2009. Selskapet forventer en positiv utvikling både i omsetning og resultat i 2010.
Blend
Blend AS hadde en omsetning på 509 millioner i 2009. Dette er ikke mindre enn 255 millioner lavere enn i 2008. Resultat etter skatt ble minus 17,2 millioner.
Året før fikk Blend et overskudd på 24,4 millioner. Den globale markedssituasjonen, usikkerhet og vanskelige markedsforhold har påvirket driften negativt, heter det i styrets beretning.
Ved årsskiftet hadde selskapet en negativ egenkapital på 649.000 kroner. På grunn av positiv drift hittil i år er nå egenkapitalen på plussiden. I tillegg har morselskapet BTX erklært at de vil støtte selskapet likviditetsmessig, noe som gjør at styret finner det forsvarlig å drive videre.
Signature
Signature AS hadde en brutto omsetning 35,3 millioner, med et resultat etter skatt på 9,2 millioner.
B. Young
B. Young AS fikk en netto omsetning på 507 millioner, 94 millioner mindre enn i 2008. Resultat etter skatt ble 15,8 millioner, mot minus 6,6 millioner året før. Men resultatet av primærdriften ble minus 43 millioner.
Ledelsen anser resultatet som tilfredsstillende og forventer en positiv utvikling i år.
Brandtex
Brandtex AS omsatte for 122 millioner i 2009, 19 millioner mindre enn i 2008. Resultat etter skatt ble 15,3 millioner, mot en minus på 2,4 millioner året før.
Ledelsen regner med at omsetning og resultat for 2010 vil ligge litt lavere enn 2009.
Jensen Women
Jensen Women AS hadde omsetning på 64 millioner, mot 73 millioner året før. Resultat før skatt ble 9,2 millioner.
Clipper
Clipper AS som har merkene Clipper, USA Marine og Vision hadde et lite underskudd på primærdriften, men fikk et overskudd på to millioner etter ekstraordinære poster. Selskapet regner med et positivt resultat for 2010.05.27
Nümph
Nümph AS fikk et overskudd etter skatt på 19,8 millioner kroner, noe som er 5,3 millioner bedre enn i 2008. Ledelsen forventer et overskudd også i år, og vurderer at selskapet står godt rustet, med gode utviklingsmuligheter.
Signal
Signal AS ble etablert 18. februar 2009 og sikret seg rettighetene til Signal og Buksesnedker-merkene etter at Buksesnedkeren Aps gikk konkurs. På 10 måneder har selskapet etablert seg i Sverige, Norge og Finland og generert et overskudd på 7,7 millioner kroner etter skatt.
HB Textil
HB Textil AS i Kolding, som står bak merkene Claudio, Decoy og Symfoni, hadde en nettoomsetning på 172 millioner, mot 187 millioner året før. Resultatet for 2009 ble 2,3 millioner mot 2,3 millioner i 2008.