Skigutane og Holta gifter seg
Holta Invest kjøper opp Skigutane. Med på handelen følger 130 ansatte og merkevarene Kari Traa, Bula, Åsnes, Extrem, linken og Vossatasser. Fra før har Holta Invest merkevarene Beerenberg, Rip Curl og Pilago i selskapet Active Brands.
I pressemeldingen fra Holta Invest heter det:
– Vi kan med glede erklære Skigutane og Holta Invest, for rette ektefolk. Et kjærlighetsbryllup blir avholdt og Skigutane tar med seg 130 ansatte og merkevarene Kari Traa, Bula, Åsnes, Extrem, Linken og Vossatassar inn i ekteskapet. Holta Invest, gjennom Active Brands, forvalter med sine 10 ansatte merkevarene Beerenberg, Rip Curl og Pilago.
– Vi ønsker å vokse og har derfor vært på frierferd. Sammenslåingen av Active Brands og Skigutane vil skape en ny merkevarestruktur som er svært godt posisjonert for videre vekst i det norske og internasjonale sportsmarkedet.
Vi skal bli den mest profesjonelle leverandøren til skandinavisk sportsbransje. Dette skal bli sportsbransjens svar på Orkla Brands, sier Kjetil Holta, styreleder i Holta Invest.
Skikkelig forelska!
Formelt foregår vielsen gjennom at Holta Invest kjøper Skigutane. Samtlige eiere i Skigutane blir med videre på eiersiden i Active Brands. Det nye selskapet vil med det omfatte 140 ansatte og bli en betydelig aktør i sportsbransjen med en bred portefølje av solide merkevarer og en omsetning på omlag 300 millioner kroner i 2010.
Gründer i Skigutane, Hans Engelsen Eide, ser frem til samarbeidet med Active Brands:
– Vi er skikkelig forelska! Amors piler traff blink og vi har i det siste gått på skyer. Når frieriet kom var det ingen tvil. Vi elsker det Active Brands tar med seg inn i ekteskapet og gleder oss over at svigerfar Kjetil Holta har tro på et varig samhold.
For oss var det viktig at bruden forelsket seg i Vossakulturen, så vel som våre mange, friske merkevarebarn. Nå kiler det i magen, vi har funnet den store kjærligheten, sier han.
Klare vekstambisjoner
Framover vil Holta Invest, Skigutane og Active Brands arbeide med å integrere selskapene og merkevarene. Frem til prosessen er gjennomført vil selskapene beholde lederstrukturen, driftsform, organisering og navn.
- Begge selskapene besitter verdifull kompetanse, en sterk identitet og positiv bedriftskultur, dette ønsker vi å bygge det sammenslåtte selskapet på.
Vi skal sette oss i førersetet som leverandør i den nordiske sportsbransjen, gjennom profesjonalisering og konsolidering. Merkevareporteføljen er også sterk, og sterkere skal den bli! Vi er uendelig stolte over bryllupsplanene og er glade for å kunne erklære Skigutane og Active Brands for rette ektefolk, sier Kjetil Holta.