Eksportpris til Janus
Janusfabrikken har fått en rekke priser for sin vekst og utvikling. Nå har ulltøyprodusenten på Espeland fått Bergen Næringsråds eksportpris for 2009.
- Prisen er en anerkjennelse for det vi har gjort så langt. Den gir oss selvtillit i forhold til det som skal gjøres framover, sier adm. direktør Vebjørn Vangen.
Åttedobling
Janusfabrikken har åttedoblet inntektene på fem år. Utsiktene for 2010 er meget gode: Det bergenes en vekst på 50 prosent.
Eksportsatsingen til Janus tok fart i 2003, med en sterk satsing i Russland, som når har blitt et meget viktig marked. Samtidig ble det åpnet to butikker på Island. Her er omsetningen doblet - etter finanskrisen, kan markedsdirektør Arne Fonneland fortelle.
God utvikling
Innsalget for 2010 viser 50 prosent vekst i Russland og nesten det samme i Sverige. Også i de øvrige markedene går det bra for Janus.
Neste store satsing er å etablere seg i Kina.
Flammehemmende undertøy er en viktig del av eksportsatsingen. Disse produktene har blant annet gitt store kontrakter med den franske og kroatiske hæren.