Uglys.jpg

Ekte mannfolk

De var opprinnelig tenkt som en reklamegimmick, utstillingsfigurene i serien ”The Uglys” fra den nederlandske produsenten Hans Boodt Mannequins. Men også kleshandelen har vist interesse for de ”ekte mannfolkene” med tynt hår og briller og langt fra perfekte kropper. I München er de på vei inn i en Kaufhof-avdeling for ung mote, forteller TextilWirtschaft.

Publisert

Klesbransjen er stadig ute etter å fornye seg, og eksponering i butikk blir viktigere i konkurranse med netthandelen. Utstillingsfigurene skiftes oftere enn før – hvert femte i stedet for hvert sjuende år, ifølge TextilWirtschaft – og spesialtilpasses butikken eller avdelingene de er myntet på.

Stor interesse for ikke helt perfekte mannfolk som utstillingsfigurer.

Mer enn 60 prosent av Hans Boodts mannekenger spesialdesignes eller modifiseres etter kundens ønske. Også spesielle målgrupper, f eks damer i størrelse 42 til 44, får sine modeller. På dette feltet er det økende etterspørsel.

Når det gjelder eldre modeller tror imidlertid ikke mannekengprodusenten det er noe særlig etterspørsel. – Ingen 50-åringer vil se klærne vist på en jevnaldrende figur. Her må utstillingsfigurene se ut som de er mellom 30 og 35, tror produsenten Hans Boodt.

Powered by Labrador CMS