Varsler kamp mot julereklame
Et nytt ungdomsnettverk varsler landsdekkende aksjoner mot kleskjedenes julereklame. AUF, Rød Ungdom og PRESS er blant organisasjonene i nettverket.
Reklamen gir ungdom dårlig selvtillit til jul. Vi vil heller gi dem sannheten om at disse reklamene er falske, sier Linda Strandmyr, talsperson for Ungdom mot Retusjert Reklame.
Ungdomsnettverket lanseres 1. desember for å trappe opp kampen mot retusjert reklame.
Nettverket samler seg om et konkret krav: At retusjert reklame må merkes med en advarsel om at bildet gir feil inntrykk av hvordan modellen egentlig ser ut.
Hittil er PRESS – Redd Barna Ungdom, Sosialistisk Ungdom, AUF, Ungdom og medier og Rød Ungdom tilsluttet, melder nettverket. En rekke andre organisasjoner er dessuten invitert.
Har 700 aksjonister klare
– En advarsel vil gjøre folk oppmerksomme på at reklamen serverer et falskt ideal. Forhåpentligvis kan det føre til at moteindustrien bruker mer naturlige modeller også, sier Strandmyr.
I hele desember vil nettverket selv merke motereklamer med advarsler. Strandmyr sier få reklamer vil få stå i fred.
– 700 aksjonister er allerede nå klare til å aksjonere over hele landet, sier hun.
– Opplever kroppsfokus som problem
AUF-leder Eskil Pedersen sier til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) at det er viktig med fokus på hvordan motebransjen selger produktene sine.
– Det er ingen tvil om at alle disse retusjerte reklameplakatene bidrar veldig til utseendefiksering og kroppsfiksering, og derfor synes vi forslaget om at reklame som er retusjert skal merkes er et godt initiativ. Mange unge opplever kroppsfokuset som et problem, og det å vise at det de ser ikke er virkelig tror jeg vil sette en del tanker i sving hos ungdommene, sier Pedersen til ANB.
Må jobbe politisk
– Kommer du selv til å være med på å klistre opp advarsler på retusjert reklame?
– Det kan godt hende. Jeg skal i alle fall være med på å markere kampanjen, sier Pedersen.
Pedersen sier en slik type aksjon vil skape masse oppmerksomhet.
– Jeg synes det er helt greit for å skape oppmerksomhet rundt denne saken. Så mener jeg at man må jobbe politisk med press mot industrien slik at de faktisk selv merker reklame som er retusjert, sier Pedersen.
Bruk heller ekte bilder
Men det aller beste er om moteindustrien bruker naturlige, sunne og ekte bilder, påpeker AUF-lederen.
– Det er best om de bruker bilder av sunne modeller, som ser friske ut, og de finnes det jo massevis av. Industrien burde heller lage kreative, morsomme kampanjer som ikke bare fokuserer på det perfekte kroppsbildet, for det finnes ikke, påpeker Eskil Pedersen.
Lysbakken vurderer
Også Kvinnepanelet har foreslått at regjeringen innfører merking av reklamebilder der bildet av modellen er retusjert.
Likestillingsminister Audun Lysbakken (SV) har satt i gang et arbeid i sitt departement for å vurdere om en slik merking er praktisk gjennomførbart.
– Det er et lignende arbeid på gang i Storbritannia, som vi sikkert kan høste erfaringer fra, sa Lysbakken til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) tidligere i høst. (ANB)