HM-2.gif

Dårligere lønnsomhet for svenskene

God omsetningsvekst, men presset lønnsomhet. Bare 30 prosent av svenske detaljister i motebransjen økte inntjeningen i forhold til året før, viser en oversikt i Habit Sko & Mode.

Publisert

Både butikker og kjeder viser en positiv utvikling med økte omsetningstall på mellom åtte og 13 prosent. Produsentene derimot, hadde en svakere vekst i 2009.

Butikkene hadde en fordel av den svake kronen i sommerhalvåret, noe som førte til at mange ferierte hjemme i Sverige. Leverandørene, derimot, ble hardere rammet av lavkonjunkturen, konstaterer sjefredaktør Thomas Karlsson i Habit Sko & Mode.

Med usikkert marked i Sverige valgte mange å satse utenlands. En rask veksttakt med etableringer av nye butikker og satsing på nye markeder gikk ut over lønnsomheten for mange aktører.

Detaljhandel

Habits oversikt viser at de største motekjedene hadde omsetningsøkning på 12,5 prosent. De største enkeltstående motebutikkene, mindre kjeder og skokjeder gikk også fram, med en økning på ni prosent. Sportskjedene hadde det beste gjennomsnittlige lønnsomhetsnivået. Blant de store motekjedene er fortsatt Hennes & Mauritz størst, fulgt av Lindex, Kappahl, Rnb retail and Brands og Gina Tricot.

H & M er fortsatt størst av kjedene Leverandører

De største leverandørene er Bestseller Sverige, Springhill Textile, Triumph International, Weekday Brands og Gøte David Teko.

De største integrerte leverandørene med detaljhandel innenfor samme selskap er Esprit Sweden, Bjørn Borg, Gudrun Sjødén, Acne Studios og Filippa K.

Av eksportselskapene er Gudrun Sjødén størst med en eksport på 335 millioner, noe som er 74 prosent av den totale omsetningen. Nest størst er Wese, fulgt av Svenska Jeans/Nudie, Acne Studios og Filippa K.

Powered by Labrador CMS