IMG_8991.jpg

Emballasjen tar butikken ut i gata

Posene skal bringe butikken ut i gata og emballasjen bør signalisere hva du selger. Har du dyre merkeklær i butikken, bør emballasjen og posene fortelle det. Les mer om emballasjetrender i Tekstilforum nummer 6.

Publisert

Arne Ludvigsem med emballasjeløsningen til Huset Høyer.

- Jeg ønsker at flere tekstilkjøpmenn får et mer bevisst forhold til emballasje, slik at kjøp av papir, poser og annen emballasje blir en naturlig del av markedsbudsjettet. Emballasje og poser er god markedsføring når du gjør det riktig, sier Arne Ludvigsen i Ludvigsen AS.

Han leverer blant annet emballasje til Høyer butikkene, som legger stor vekt på at emballasjen skal fortelle noe om butikken og de merkene som selges der. Høyer har laget en serie med eksklusive papirposer med laminering som har lang holdbarhet og har et eksklusivt preg.

I tillegg er det laget plastposer, etiketter og silkepapir som bidrar til å løfte inntrykket. Plastposene brukes i forbindelse med salg og kampanjer. Et gjenkjennelig motiv og logo bidrar til at det ikke er noen tvil om hvor varene kommer fra.

Papir eller plast?

- Alle vil gjerne fremstå som miljøbevisste, men det er få som vil betale prisen. De fleste går for plastposer med logo. De som ønsker en mer eksklusiv pose, bruker gjerne papir. Akkurat nå går det i retning av forholdsvis tykke, mer eksklusive plastposer som har lengre levetid og som kan brukes flere ganger i ulike sammenhenger.

Erik Christoffersen skreddersyr emballasjeløsninger.

Skreddersydd

Emballasje er profilering. Men da må emballasjeløsningen passe til firmaets stil og profil og de produktene som selges. Derfor er det viktig å være bevisst på å tilpasse og skreddersy løsninger for å få god effekt.

Det sier ”emballasjeskredder” Erik Christoffersen i Serviteur. Han kan bekrefte at plastposer med firmalogo er det mest vanlige valget til norske tekstilkjøpmenn.

De som ønsker å markere butikkens og merkenes stil og profil lager mer helhetlige løsninger med poser og papir i ulike varianter og bruker ofte mer påkostede papirposer. Mange har ”hverdagsposer” i plast eller enklere papirkvaliteter og en ”de luxe” utgave.

Papir og pakking viktig

- I Norge har vi lange og sterke tradisjoner på at pakker til jul, bryllup, konfirmasjoner og andre høytidelige anledninger skal være lekkert emballert. Den som kan gi kunden en delikat innpakning med det lille ekstra blir lagt merke til og øker muligheten for gjensalg.

Å ha et pent innpakningspapir og sørge for at de ansatte lærer seg riktig pakketeknikk er viktig.

Kundene våre er meget bevisste på dette, og er flinke til å velge godt og lekkert papir. En viktig trend i år er romantiske motiver og engler, men også litt rustikt look og shabby chic.

Julepapiret er spesielt viktig. Vi bruker nesten like mye papir i november og desember som i resten av året! Her tenker de fleste tradisjonelt: Det skal helst være rødt, gull og sølv, gjerne med tradisjonelle julemotiver.

Powered by Labrador CMS