Mer italiensk/norsk handel
Norge blir et stadig mer interessant marked for italienske merker og produsenter, sier Marianne Straume i den itailenske stats eksportråd i Norge. Neste uke inviterer hun norske selskaper til å møte selskapet Fashionmatica.
- Det er tydelig at trenden med å produsere billigst mulig i Østen er i ferd med å snu litt. Vi får stadig henvendelser fra norske selskaper som vil ha kvalitetsprodukter, og som ønsker kontakt med italienske produsenter.
Og italienske selskaper med egne merker og selskaper som ønsker produksjonsselskap tar kontakt fordi de betrakter Norge som et spennende marked. Vi merker større etterspørsel begge veier. Dette gjelder ikke bare tekstil, men også mange andre bransjer, sier Straume.
Fashionmatica er et italiensk selskap som designer og produserer herreklær. Sortimentet spenner fra gensere, jeans og polotrøyer til ytterjakker og skinnjakker. Selskapet har to egne kolleksjoner, Raidy Boer og Ghilaro og stiller ut på alle de viktigste messene for herreklær i Europa. Som Pitti Uomo, Firenze, HMD i Düsseldorf, CPM i Moskva og Fashion Industry I S. Petersburg for å nevne noen.
Fabrikk og showrom ligger i Desenzano Del Garda ved Gardasjøen.
I tillegg til egenproduksjon produserer selskapet kolleksjoner for en rekke kjente merker, som Burberry, Pierre Cardin, Florentino, Navigare, Oxford Golf og Joop.
Italienerne ønsker kontakt både med norske selskaper som trenger produksjonskapasitet, agenter og pitensielle franchisetakere.