Skokjedene fester grepet

De største skokjedene festet grepet ytterligere i 2009. Samlet omsatte de største kjedene for 3,7 milliarder kroner og tok med det hånd om 85 prosent av omsetningen i skobransjen, viser en oversikt fra HSH og Kvarud Analyse.

Publisert

Mens skobransjen som helhet økte omsetningen med en prosent, hadde de største skokjedene en samlet vekst på vel 3 prosent.

Størst fremgang i fjor hadde Nilson Group som økte omsetningen med 9 prosent til 278 millioner kroner. Den svenske kjeden hadde ved utgangen av 2009 til sammen 41 butikker i Norge, 32 Din Sko-butikker, 5 Skopunkten og 4 Nilson-butikker.

Nilson Group åpnet en ny Din Sko-butikk i fjor. Alle de tre konseptene hadde en positiv utvikling i Norge i 2009. Innledningen på 2010 har også vært bra for Nilson Group i Norge. Nilson Group åpnet to nye Nilsonbutikker i mars i år, en i Oslo og en i Trondheim.

De tre kjedene i Euro Sko Gruppen omsatte i fjor for 2 044 millioner kroner, 3,8 prosent mer enn i 2008. Størst salgsfremgang av de tre kjedene hadde ungdomskjeden dna som økte omsetningen med 7,4 prosent til tross for at kjeden besto av en butikk mindre ved utgangen av 2009 enn ved utgangen av 2008.

Økonomisko økte omsetningen med 6,1 prosent. Åpning av nye butikker forklarer noe av økningen. Euro Sko Gruppens desidert største kjede, Eurosko, økte omsetningen med 2,7 prosent i fjor. Denne kjeden hadde seks færre butikker i fjor enn året før.

Shoe-D-Vision har i dag tre konsepter i Norge hvorav Skoringen er den desidert største. Skoringen omsatte for 703 millioner kroner i 2009, en million mer enn i 2008.

Skoringen hadde 116 butikker i Norge i fjor, fire mindre enn ved utgangen av 2008. De to andre konseptene, Feet Me og Zjoos omsatte i fjor for 23 millioner kroner. Ved utgangen av 2009 var det en Feet Me- butikk i Norge, 8 færre enn ett år tidligere, mens det var fire Zjoos-butikker. Zjoos-butikkene ble åpnet i midten av 2008. (Kilde: Kvarud Analyse)

Powered by Labrador CMS