Motstand mot Jack &Jones-reklame
Konseptet i Jack&Jones nye reklamekampanje er at mennene som kjøper klær fra Jack and Jones blir så attraktive at de kan dø av det. Derfor har de laget et treningsprogram på nettsida si, som går ut på at man kan velge forskjellige treningsøvelser, og en kvinne i undertøy demonstrerer øvelsene.
Dette får Rød Ungdom til å se rødt, skriver Nettavisen.
- Jack & Jones gjør med denne kampanjen kvinner til et salgsobjekt. Det finnes ingen logikk i å bruke en bikinimodell i salg av herreklær, sier Anja Rolland, feminist ansvarlig i Rød Ungdom til Side2.
Tirsdag formiddag aksjonerte de mot den nye kampanjen i klesbutikkens lokaler i Karl Johans gate.
Aksjonistene hang opp snakkebobler ved siden av bikinimodellen på butikkvinduet til Jack and Jones i Karl Johans gate i Oslo, med teksten «Sorry, jeg er ikke til salgs». Rød Ungdom mener slike kampanjer er svært skadelig for unge kvinner. (Side 2 – Nettavisen)