helgeland-og-btx.web.jpg

Helgeland fusjonerer med BTX

John Gilbert Helgeland, som blant annet har bygget opp B.young i Norge, fusjonerer med det danske konsernet BTX, som eier B.young.

Publisert

John Gilbert Helgeland, til høyre på bildet, blir nå ansvarlig for BTX Groups norske aktiviteter og vil i tillegg til å være storaksjonær i BTX og inngå i BTX sin konsernledelse. I midten Søren Bach og til venstre John Heggelund.

Helgeland har jobbet med B.young siden 1991 og har gjort det til ett av de mest kjente merkene i Norge, med 150 butikker over hele landet. Han er medeier i rundt 100 av dem.

Nå fusjoneres John Gilberts moteaktiviteter inklusive eierandeler i de rundt 100 B.young-butikker inn i BTX Group. Helgeland blir en vesentlig eier i BTX Group, blir ansvarlig for BTX aktiviteter i Norge og inngår i konsernledelsen.

Gunstig avtale

- Jeg har hatt et nært og godt samarbeid med BTX i mange år, og dette er en gunstig avtale for alle parter. Vi får en god kombinasjon av et vertikalt kjedesystem og lokalt eierskap og engasjement som jeg er overbevist om kommer til å slå positivt ut, sier Helgeland.

Han kan slå fast at det ikke vil være snakk om noen umiddelbare, store endringer. - B.young har hatt en god utvikling og stabil drift. Derfor er det viktig å sikre at det blir ”business as usual” og jobbe langsiktig slik at vi fortsetter den positive utviklingen, sier han.

Han blir ansvarlig for alle BTX sine virksomheter og merker i Norge, men understreker at dette blir på overordnet nivå. - BTX har en meget omfattende virksomhet med mange merker, så det er selvsagt ikke mulig å gå inn på detaljnivå på alle områder. Nå skal vi legge en plan for de neste 100 dagene og analysere de ulike virksomhetene for å danne et godt grunnlag for hva vi gjør videre, sier Helgeland.

Heggelund medeier

De 100 B.young-butikkene som Helgeland har vært medeier i, eies sammen med et antall lokale partnere som også er driftsansvarlige for butikkene. En av disse er John Heggelund, som driver rundt 50 butikker i Oslo-området. Han har overlatt halvparten av sin eierandel til BTX Group og går også inn som medeier i konsernet.

Sorbet, som Helgeland eier sammen med John Heggelund, og som har 12 butikker i Norge, inngår også i fusjonen.

Solid modell

Søren Bach, administrerende direktør i BTX Group er overbevist om at avtalen vil gi stort, gjensidig utbytte:

- Vi får nå en mer solid forretningsmodell som kombinerer den vertikale løsning med lokale eiere i butikkene. Det sikrer hurtige beslutninger, noe som er avgjørende for å ha de riktige varene i butikkene, og et økt kundefokus, som følger med når eiere/medeiere er tett på kunden.

Bach ser også store muligheter i samarbeidet med Helgeland og Heggelund når det gjelder utviklingen av BTX-konsernets øvrige detaljkonsepter i det norske markedet. Det gjelder Fransa, som allerede har flere velfungerende butikker i Norge, og det nyetablerte konseptet Eda Mae, som selger en rekke av BTX sine merker til voksne damer. For eksempel Jensen Women, Brandtex, Share Female og Signature. (Kilde: Tøj)

Powered by Labrador CMS