Norsk design for norske kvinner
Vernissage er norsk design for norske kvinner. I løpet av de 17 siste årene har vi kommet tett på markedet vårt. Vi samarbeider godt med butikkene og vet hva kundene vil ha, sier Arne Berre i Vernissage.
Designerne Trine Varøystrand og Therese Kjeslen
Berre har vært i bransjen i ”hundre år” han selv sider det, både som detaljist og leverandør. I butikker i Trondheim, siden i In Wear og deretter Neste Stopp. Vernissage ble utviklet i Neste Stopp. Merket ble kjøpt opp av Spex-gruppen i Trondheim og Arne fulgte med.
Virksomheten styres fra hovedkontoret i Trondheim, men Vernissage har i tillegg showrom i Norsk Moteforum.
Vi er et kommersielt, norsk designmerke, føler oss unike og er stolte av merket vårt. Vi har i dag i underkant av 100 kunder i Norge, og har som mål å vokse til rundt 150. Den viktigste målgruppen er kvinner på rundt 30 år.
Med seks kolleksjoner i året har vi stadig nyheter ute i butikkene, slår Berre fast. – Vernissage leverer kvalitet til hyggelige priser og med gode fortjenestemuligheter for butikkene.
Tett samarbeid
Vi er alltid tett på kundene våre. Vi reiser mye, og legger sjela vår i mest mulig gjennomsalg. Vi lykkes bare når butikkene får solgt ut alle varene sine. Derfor gjennomfører vi salgsanalyser og samarbeider tett med kundene for å få sortimentet og utvalget best mulig tilpasset de lokale forholdene, med små og hyppige leveranser. Dermed får kundene varene ut av butikken med god bruttofortjeneste.
Gode Kina-kontakter
Produksjonsstyringen er svært viktig. En liten norsk bedrift kan fort havne bak i køen når man skal finne gode produsenter i Kina. Men Vernissage har godt samarbeid med sine kinesiske produsenter, både via en agent i Hong Kong, og med direkte kontakt.
Våre to designere utveksler sine skisser og tegninger elektronisk med fabrikkene til de blir fornøyd. Deretter sendes det prøver fram og tilbake med DHL. To ganger i året reiser vi på besøk for å velge ut stoffer og jobbe med produksjonsprøver, samtidig som vi besøker messer i Hong Kong. Et samarbeid som fungerer meget bra.
Reiser mye
Designerne Trine Varøystrand og Therese Kjeslen holder seg oppdatert ved å reise på messer og med på det som skjer internasjonalt. – Vi er på messer i København,, Berlin, Paris, London og Amsterdam i tillegg til turene til Hong Kong. Vi abonnerer på bøker fra trendbyråer og følger ellers med på ulike nettsteder og i internasjonale tidsskrifter, forteller de.
Skate og surf
Eierne, Spex-gruppen, retter den øvrige virksomheten mot sport, skate og surf. Gruppen består av Spex Holding (eierselskap), Spex Distribution (engrossalg og distribusjon), Spex Detalj (butikkdrift) og Respons Distribution som organiserer Sport Extrem-buikkene.