Ny stil og ny kolleksjon løfter OJ
Med en ny, avslappet stil med smalere silhuetter og blazere og jakker runde skuldre og halvfôr bidrar Oscar Jacobson til en fornyelse av herremoten.
Etter en oppgraderingsprosess som startet i 2009 fremstår det svenske herremerket som mer ungdommelig og mer trendy enn noen gang. De grepene som er tatt etter at den tidligere Tiger-gründeren Roger Tjernberg kom inn i selskapet begynner å gi resultater.
Halvforete jakker, runde skuldre og høy kvalitet på stoffer og håndverk bidrar til å løfte merket, sier Jostein Gjengstø.
Sartorial Leisure
Kolleksjonen er delt tre. Sartorial Leisure, ”skreddet dagligdags”, henvender seg mot den yngste kundegruppen i en elegant kombinasjon av konfeksjon og fritidstøy. Her møter solide svenske skreddertradisjoner det mer ledige, tilbakelente og ungdommelige.
Dermed synliggjøres alle særtrekkene i OJ´s nye look: smalere silhuetter, runde skuldre, halvforete jakker og masse detaljer. I engrossalget vill denne delen av kolleksjonen få egen distribusjon mot mer yngre butikker.
OJ Man er klassisk konfeksjon med dresser og frakker med en slank silhuett. Oscar Jacobson har innledet et samarbeid med Loro Piana, ett av de aller beste veveriene i Europa. En del av produksjonen er fullkanvas, med håndarbeid fra a til å. Noe prisene også reflekterer. Denne delen av kolleksjonen hører til i øvre prisleie, med utsøkt kvalitet.
Avslappet og ungdommelig
I sin kolleksjonsrapport slår Oscar Jacobsom fast at de har jobbet mer ”konseptuelt enn konfeksjonelt” for å kobinere de tradisjonelle skreddertradisjonene med en ny, avslappet og ungdommelig stil.
Den nye blazertypen med runde skuldre er meget viktig i OJ-kolleksjonen. Samtidig har selskapet stor tro på dobbeltspente jakker. Derfor er det utviklet en ny blazermodell som heter ”Ernest” som et nøkkelplagg.
OJ har brukt sin kompetanse fra konfeksjon til å utvikle andre produktgrupper som bukser, strikk og skjorter. Materialene er gjennomgående litt grovere og røffere enn Oscar Jacobson tidligere har vært kjent for.
Fargekartet bygges rundt en farge som kalles ”Moody Grey” en dyp grå tone som aldri blir kjedelig, noe grått ellers har en tendens til å bli.
Magne Hansen jr. og Jostein Gjengstø er godt fornøyd med utviklingen i butikken i Steen & Strøm magasin.
Et skikkelig løftNy kolleksjon og oppgradering av butikken med ny innredning i Steen og Strøm magasin har gitt Oscar Jacobson et skikkelig løft i Norge.
- Vi har fått meget god respons, med 20 nye kunder i Norge og svært gode tilbakemeldinger på den gode passformen, den høye kvaliteten på skredderhåndverket og en godt sammensatt kolleksjon.
- Nå er vi totalleverandør. Egne skjorter og strikkeplagg av høy kvalitet. I tillegg en linje med smokinger i mange varianter som selger meget bra, sier agent i Norge, Jostein Gjengstø.
Butikksjef i Oscar Jacobsons butikk i Steen og Strøm Magasin, Magne Hansen jr., gleder seg stort over den nye kolleksjonen og den delikate innredningen, som er lik i alle OJs nye forretninger. - Vi har fått et skikkelig løft, konstaterer han fornøyd.
Oscar Jacobson har planer om flere nye butikker i Norden, også i Norge. Det investeres kontinuerlig for å utvikle og bygge varmerket i form av markedsføring, profileringsmateriell, butikker og showrom.