Moteuken betyr mye for København
Copenhagen Fashion Week skaper liv og meromsetning i København. Hotellene melder om utsolgt. Drosjene og utelivsbransjen har fullt opp og motebransjen preges av optimisme. Dette er Dansk Mode & textils oppsummering av moteuken i København.
De endelige tallene fra de fire messearenaene Bella Center, Gallery, CPH Vision og Terminal 2 viser at drøyt 50 000 innkjøperne fra 100 land besøkte Copenhagen Fashion Week og kjøpte inn klær, sko og tilbehør for et tresifret millionbeløp. 98 prosent av byens 18.000 hotellsenger var belagt i fire dager.
Eieren av CPH Vision og Terminal-2, Jan Busch-Carlsen, er godt fornøyd: - Vi har fått god feedback fra våre utstillere som indikerer at krisen er over. De besøkende hadde en optimistisk og positiv holdning. Utstillerne rapporterer om uventet stor økning i antall ordre, og stor interesse fra utenlandske innkjøpere. Flere hadde sin beste messe noensinne.
Antall besøkende (antall merker utstilt i parentes):
CIFF/CIFF Kids: 26.484 /1647)
Gallery: 11.538 (308)
CPH Vision: 12.385 (221)
Terminal-2: 13.752 (247)
Totalt: 51.045 (2423)