Oslo kjemper om kunder og kroner
Oslo må styrkes som hovedstad for handelen, mener næringen, og varsler offensiv satsing for å lokke kunder. Men mye er også opp til politikerne, påpeker eksperter på handelsutvikling.
– Oslo har fortsatt førsteplassen som handelsregion, men omsetningen øker mer i Akershus. Den utviklingen skal vi snu, sier Gunnar Larssen, administrerende direktør i Oslo Handelsstands Forening.
Hvis trenden fortsetter, vil Akershus om et par år passere Oslo i dekningsgrad, som er et måltall for omsetning i forhold til innbyggertall. En dekningsgrad over 100 prosent betyr mer handel enn gjennomsnittsforbruket per innbygger skulle tilsi, og innebærer en netto tilstrømning av kunder.
– Oslo ligger nå på 107, men som hovedstad burde vi ligge mye høyere. For ti år siden lå vi på 125, og sammenlignet med Akershus er utviklingen negativ, sier Larssen.
Kampen om kunder og kroner stod sentralt under et møte i regi av Oslos bransjeorganisasjoner for handel, service, håndverk og industri tirsdag. Flere eksperter på varehandel understreket at sentrumshandelen nå er en nøkkelfaktor for å få pilene til å peke oppover igjen.
Parkering avgjør
– Bedre parkeringsforhold er avgjørende for å vitalisere sentrum. For hver parkeringsplass som forsvinner, mister vi 1,5-2 millioner kroner i omsetning, sa Carl Erik Krefting, partner i Søylen Eiendom, som eier, utvikler og drifter en rekke næringseiendommer i Oslo.
Flere parkeringshus, økt bruk av parkering under bakken og bedre muligheter for gateparkering er noen av virkemidlene som kan tas i bruk, mente Krefting, som også ville la handelen slippe oftere til i egnede sentrumsbygg når kontorarbeidsplasser flyttes ut.
– Reglene for å omdisponere gamle, ærverdige bygninger er for strenge. Mange av dem kunne bli flotte handelshus, sa Krefting.
For at sentrumshandelen skal blomstre trengs også gode, overordnede reguleringsplaner, påpekte Odd Gisholt, programansvarlig for markedsføring ved BI Drammen, under møtet.
– Byplanleggerne har tenkt for lite på å sørge for levende handlemiljøer. Nye bydeler som Bjørvika og Sørenga blir i for stor grad jobbe- og sove-områder, sa Gisholt.
Krever samhandling
Men næringen må selv ta aktivt grep for å styrke seg i bykjernen, understreket han.
– I sentrum må handelen sørge for differensiering og unike tilbud, gjerne også det litt eksklusive. Eger og Paleet er vellykkede eksempler. Det samme er det strøksmessige preget i Bogstadveien. Men for å sikre helhet, aktiviteter og god atmosfære trengs det koordinering, sa Odd Gisholt.
Han mente også at konflikten mellom kjøpesentrene i utkanten av byen og handelen i sentrum ikke måtte overdrives.
– Begge konsepter må lykkes for at Oslo skal styrke seg som handelsregion, sa Odd Gisholt
Ved årsskiftet var det i underkant av 6 600 handels- og servicebedrifter i Oslo. Drøyt 3 500 av dem drev innen butikkhandel, og sysselsatte nær 60 000 personer. Det var 47 kjøpesentre innenfor bygrensen, og disse står nå for omlag 40 prosent av detaljhandelsomsetningen.