varner-og-stones.web.jpg

Unikt samarbeid mellom Dressmann og Stones

Motekjeden Dressmann har inngått en eksklusiv samarbeidsavtale med rockebandet The Rolling Stones. - Vi skal bli størst i verden på herreklær, sier Dressmann-sjef Petter Varner.

Publisert

Han legger ikke skjul på at vekst og videreutvikling er grunnen til at Norges største familieeide tekstilkonsern nå samarbeider med det ultimate rock `n`roll-eventyret.

Petter Varner møtte Stones-karene i New York.

Hemmelig møter

Det første møtet mellom partene var i midten av mai i fjor. Siden har det har vært flere hemmelige forhandlinger; og nå er samarbeidsavtalen endelig på plass.

- Dressmann er i utvikling, noe vi viser med denne avtalen, men vi tilbyr som alltid kvalitet til overraskende lave priser i alle butikkene, sier Varner.

Det har vært mye hemmelighetskremmerier rundt samarbeidsavtalen som er en «ongoing» prosess for begge parter.

Med sine 380 Dressmann-butikker når Rollings Stones ut til mange musikkelskere gjennom butikknettverket. Kjeden på sin side forsterker kundeopplevelsen som alltid har vært fokus i butikkene.

Samarbeidspartene møtes for første gang på Carlyle Hotel i New York da Stones lanserte deres dokumentarfilm «Stones in Exiles» i New York.

- Trommeslager Charlie Watts kom først til møtet og gjorde et nesten aristokratisk inntrykk i sin fremtoning og væremåte, sier Varner.

Mick Jagger ankom i storhumør da han tidligere på dagen hadde sett en fantastisk Stones-utstilling på kjøpesentret Bloomingdales i metropolen.

- Atmosfæren eksploderte da Keith Richards ankom gjengen, sier Petter Varner.

Samarbeidet

Samarbeidet handler om å videreutvikle Dressmanns unike syn på forretninger. Verdens ledende rockeband er dermed på lag med kjeden som vil bli verdens ledende på herremote.

- Vi liker Rolling Stones og ønsker å utvikle samarbeidet, sier Varner.

Partene vil utvikle herremote og musikkindustrien sammen. Avtalen innebærer at kleskjeden har kjøpt bruk av flere store Stones-hits, alle butikkene ombygges til rene konsertscener, logoen er redesignet, og mye mer. Det er også utviklet to unike kolleksjoner. «As Worn by» som er en unik kolleksjon basert på «remakes» av autentiske plagg bandet har brukt gjennom karrieren, og utviklet av Dressmanns egen designer, Johan Lundell.

Kleskjeden gir også ut en kolleksjon med kjente bandsymboler som den berømte røde tungen. Alle produktene, som selges fra uke seks, har vært presentert for bandet.

- Mick Jagger har personlig godkjent alt som vi selger i butikkene, sier Varner.

Ny avtale, men ikke nytt

Dette er en ny avtale, men at rock og mote går sammen har kjeden lang tradisjon for.

Høsten 1962 satset 25-åringen pappa Frank Varner sine hardt oppsparte midler på egen butikk på Grünerløkka i Oslo. Varner var en norsk forretningsmann som jobbet lange dager med herreklær, samtidig som han tok bedriftsøkonomi på kveldstid, for å forstå tallene bak faget. Den første butikken i Thorvald Meyers gate solgte godt.

I 1965 åpnet gründeren ytterligere tre herrekonfeksjonsbutikker. I 1967 var den femte butikken et faktum, og kjeden Dressmann ble etablert i den norske hovedstaden. Strategien var å gi den beste kvaliteten, den beste passformen til lave priser.

Mens pappa Varner solgte Dovre-truser og engelsk mote til Oslo-folket spilte Stones sin første konsert på klubben Marquee under bandnavnet Rolling Stones i London.

Samme år som Frank Varner utvidet med tre nye butikker i 1965 skrev Jagger og Richard «(I Can`t Get No) Satisfaction». Den gikk rett inn på førsteplass på de amerikanske hitlistene, og gikk for full guffe på den lille transistorradioen i Thorvald Meyers gate i Oslo.

- Musikk har alltid vært en del av Dressmann, så dette er ikke nytt, sier Petter Varner.

Pappa Frank Varner hadde konserter i sine butikker med blant annet Pussycats og Vanguards. Stones-avtalen er en videreføring av en 50-årig tradisjon i konsernet.

Powered by Labrador CMS