Syversen satser i København
Syversen satser mer enn noen gang på messa i København. I hovedhallen på Bella Center har selskapet en stand på 200 kvadratmeter med servering og egen catwalk.
Erik og Hans Erik Syversen har investert kraftig i lageret i Fredrikstad og satser stort i København.
På standen lages det ulike miljøer for hvert av selskapets store merker: Tøft, urbant miljø for Muchachomalo, Hollywood-inspirert Walk of Fame for Marlies Dekkers, et nostalgisk miljø for Oroblu og soverom for DKNY, ”home sweet home” for Happy socks og et Central Park-inspirert miljø for Calvin Klein. - Her blir det skikkelig trøkk med musikk, servering og en egen catwalk hvor vi kjører visninger, sir Hans Erik Syversen.
- Dette er en stand rettet mot det skandinaviske markedet. Vi vil vise bredden av våre merker og ønsker at både norske og svenske kunder kommer til København og setter ordre der, sier Syversen. – Dessuten er det sannelig på tide at det blir litt liv og show i hovedhallen på Bella Center igjen, legger han til.
Syversen er et familieselskap etablert for 71 år siden. Virksomheten er konsentrert om sokker, strømper, strømpebukser og undertøy. Bortsett fra en tøff periode på begynnelsen av 2000-tallet har det vært positiv utvikling og gode resultater.
– 2001 var en tøff tid for oss. Men vi fikk ryddet opp, snudd virksomheten og bygd oss opp igjen, og kunne friskmelde oss i 2007. De siste fem årene er omsetningen doblet. Nå har vi tatt nødvendige investeringer i ordresystem og lager og showrommene i København og Stockholm, slik at vi kan gå videre, sier far og sønn Erik og Hans Erik Syversen.
Tett samarbeid
- Vi går for fortsatt vekst, både gjennom flere kunder, men også ved å samarbeide tett med eksisterende kunder for å bidra til at de kan selge mer. Dette gjøres først og fremst ved å være mye ute hos kundene. Det er svært viktig for oss at vi er ute i butikken. Vi har 12 selgere og en agent som er på veien hver dag. Det å være ute hos kundene, hjelpe dem, gi råd om vareeksponering og bidra til å øke kunnskapen om våre produkter er svært nyttig. Det gir mersalg og skaper et godt tillitsforhold, sier de to.
Store investeringer
Syversen har investert betydelige beløp i hovedkontoret og lageret i Fredrikstad, med et imponerende lager- og logstikksystem som resultat. De har fått med seg leverandørene til å bruke et system med egne kartonger forsynt med strekkoder som gir informasjon om innhold, antall og plassering. – Dermed har vi hele tiden full oversikt over varene, fra de kommer inn til de går ut igjen, sier Erik Syversen.
Lageret er organisert i tre seksjoner: et gjennomløpslager, en karusell og en plukksesjon. Det er investert i et nytt ordresystem som gjør det mulig med web-bestillinger fra høsten. Ordresystemet styrer truck- og plukkruter gjennom lageret.
Når 100 millioner
Far, sønn og datter Erik, Hans Erik og Jenny driver firmaet sammen i dag. De eier en tredjedel hver. I fjor omsatte for Syversen for 90 millioner, med et driftsresultat på rundt 8,5 prosent. I år regner de med å passere 100 millioner. Totalt har Syversen 25 ansatte i Skandinavia.
Oroblu størst
Oroblu er det desidert største og viktigste merket. Her er det stadig utvikling, og til høsten lanseres ”No risk”, strømpebusken som ikke rakner.
Med merker som Muchachomalo, Happy Socks og Calvin Klein er Syversen i ferd med å få tilbake samme posisjon i herremarkedet som de hadde på 80-tallet. – Vi lykkes best med kvalitetsprodukter. Med stadig nye merker kan vi stadig presentere nyheter og nye muligheter både for eksisterende og nye kunder. Ett eksempel er Muchachomalo, som har hatt en fantastisk utvikling siden starten for tre år siden. Per juni hadde vi som distributør 79 prosent økning i fjorhold til i fjor, sier Hans Erik Syversen.
Marlies Dekkers åpner bra
- Et annet godt eksempel er Marlies Dekkers, som vi bare har hatt ett år, men som allerede er ute i 40 butikker. Ikke så rart, kanskje, fordi det er et undertøymerke av høy kvalitet, med god passform, og det nederlandske selskapet er svært dyktige på PR og produktplassering blant kjendiser.
- Også Calvin Klein skjorter har fått en god start. De øvrige merkene er også solide. Happy Socks er et nytt og friskt innslag. Eton har vi hatt i en årrekke, et stabilt, godt kvalitetsmerke. Nattøy og koseklær fra DKNY fungerer også bra.
Har kapasitet til mer
- Flere merker på gang?
- Vi har stor pågang, men sier stort sett nei. Vi prioriterer å stabilisere og utvikle de produktene vi allerede har. Men stadig flere merker ser på Skandinavia som et interessant marked, så vi må være åpne for nye muligheter. Med de investeringene som er gjort i lager- og logistikksystemene, har vi kapasitet til å kunne ta flere merker, sier Erik Syversen.
Erik og Hans Erik Syversen foran hovedkontoret i Fredrikstad.