Forbrukerombudet ut mot Jack & Jones-kampanje
Forbrukerombudet mener Jack & Jones utnytter kvinnekroppen og at selskapets reklamekampanje er i strid med markedsføringsloven, skriver DinSide.
- Etter vårt syn er dette utnytting av kvinnekroppen, sier seniorrådgiver Anna Charlotte Amdal Neumayer i Forbrukerombudet til DinSide.
Forbrukerombudet mener derfor reklamene strider mot markedsføringsloven, som i 1978 fikk et forbud mot markedsføring hvor kvinnekroppen blir utnyttet.
"I den lange reklamefilmen ser man ulike lettkledde kvinner som på ulike menn utfører handlinger som skal likne på livreddende førstehjelp, men samtidig insinuere seksuelle handlinger" påpeker Forbrukerombudet i et brev til Bestseller AS, som er ansvarlig for kleskjeden i Norge.
Ombudet krever at kleskjeden holder seg langt unna slike temaer i fremtidige reklamekampanjer. Om ikke, vil de vurdere bøter.