Mer sko i klesbutikkene
I 2010 ble det omsatt sko og annet fottøy for 7 milliarder kroner. Omtrent to tredjedeler av dette, 4,6 milliarder, sto skofaghandelen for. Rundt en femtedel, 1,4 milliarder selges i sportsbutikker. Resten, rundt en milliard, selges i klesbutikker og andre kanaler.
Klesbutikkene selger stadig mer sko. Som her hos Urban i Byporten i Oslo.
Tall fra Kvarud Analyse utarbeidet for HSH viser at skoimporten hadde en økning på 5,9 prosent i 2010, fra rundt 3,4 til 3,6 milliarder kroner. Samtidig viser det seg at omsetningensøkningen i skofaghandelen i 2010 bare var på 0,6 prosent.
Tallene viser at rundt to tredeler av en total omsetning på rundt 7 milliarder, rundt 4,7 milliarder kommer gjennom skofaghandelen. En fentedel, ca 1,4 milliarder, kommer i sportsbransjen. Dermed omsettes nærmere en milliard i klesbutikker, på nett og andre kanaler.
HSH har ikke eksakte tall på skoomsetning i klesbutikker fordi dette inngår i de totale omsetningstallene som rapporteres. Men de fleste importørene rapporterer om sterkt økende salg til klesbutikker. Og stadig flere detaljister og kjeder tar inn sko i tillegg til klær.
Skofaghandelen har tapt markedsandeler de siste årene. I 2002 gikk 70 prosent av salget av fottøy via faghandelen. I 2007 var andelen falt til 68 prosent og i 2010 anslås andelen til om lag 64 prosent.