Varner-kjedene øker mest
De største kleskjedene økte omsetningen med fire prosent i fjor. Veksten er dobbelt så høy som markedstilveksten. Varner-Gruppens ti kleskjeder økte omsetningen med 7,6 prosent. Gruppen tar hånd om nærmere en femtedel av klessalget i Norge. Det viser tall Kvarud Analyse har utarbeidet for HSH.
Dressmann fortsetter veksten
Landets klesbutikker omsatte i 2010 for 30,1 kroner ekskl. mva. I tillegg omsatte bedriftene innen postordre- og internetthandelen med klær, sko, tekstilvarer og reiseeffekter for om lag 2,25 milliarder kroner.
For klesbutikkene var salgsøkningen på 2 prosent, mens internettsalget økte med om lag 8 prosent. Salgsøkningen i klesfaghandelen inkl. postordre- og internettsalget av klær var 2,4 prosent.
Kjedene vokser mest
Kleskjedene hadde noe bedre vekst enn resten av markedet i fjor. Storforetakene og kjedene som inngår i oversikten under økte omsetningen med 4,1 prosen og tok hånd om to tredjedeler av omsetningen i klesbransjen.
Varner-Gruppen drar i fra
De ti kleskjedene i Varner-Gruppen omsatte i 2010 for 5 646 millioner kroner, noe som er hele 7,6 prosent - 401 millioner kroner mer enn i 2009.
Størst prosentvis økning hadde herrekjeden Volt som økte omsetningen med over 50 prosent til 128 millioner kroner.
Av Varner-Gruppens største kjeder hadde Bik Bok størst fremgang. Kjeden omsatte for 610 millioner, 78 millioner (14,7 prosent) mer enn i 2009.
Også Dressmann økte omsetningen med 78 millioner kroner. Kjeden hadde 114 butikker i Norge ved utgangen av 2010 og økte omsetningen med 7,7 prosent til 1 085 millioner kroner.
Cubus økte med 5,8 prosent til 2 572 millioner kroner.
Også Vivikes, Carlings, Wearhouse og Levis hadde en klart høyere vekst enn veksten i klesbransjen totalt og styrket sin posisjon. De 603 butikkene i de ti kjedene i Varner-Gruppen tok hånd om 18,7 prosent av omsetningen i klesbransjen i fjor.
Voice og Match har god utvikling
Voice viser musklerEtter at Voice of Europe ble lagt ned i 2009, kan de tre gjenværende kjedene i Voice Norge, Match, VIC og Boys of Europe, se seg fornøyd med utviklingen i 2010.
Boys of Europe økte omsetningen med om lag 10 prosent med en butikk mindre enn i 2009.
Match økte omsetningen med 6,9 prosent til 789 millioner kroner til tross for at det var sju færre butikker i kjeden ved utgangen av 2010 enn ett år tidligere.
VIC omsatte for om lag det samme i 2010 som i 2009 med tre færre butikker enn i 2009. Totalt omsatte de tre kjedene i Voice Norge for om lag 1 450 millioner kroner. I 2009 omsatte de fire kjedene for 1,6 milliarder kroner. Da sto Voice of Europe for 242 millioner.
HM fortsatt størst av de svenske kjedene Mer svensk mote
De fem største svenske kjedene økte omsetningen med 2 prosent og tok med det hånd om 20 prosent av omsetningen i klesfaghandelen inkl. postordre- og internetthandel. I tillegg til disse klesselskapene er også en rekke andre svenske selskaper inne på det norske markedet. Totalt går trolig en fjerdedel av klesomsetningen i Norge til svenske selskaper.
Størst fremgang av de største svenske kjedene hadde Hennes & Mauritz der omsetningen økte med 4 prosent til 3 868 millioner kroner.
Også KappAhl hadde fremgang, mens Gina Tricot omsatte for om lag det samme som i 2009 tross åpning av 8 nye butikker. Hos Lindex gikk omsetningen ned med 4 prosent.
I løpet av 2009 og 2010 gikk tre nye svenske kjeder inn på det norske markedet. Monki og Weekday, som begge eies av Hennes & Mauritz, har åpnet henholdsvis 6 og 3 butikker i Norge.
Monki åpnet tre butikker ved utgangen av november 2009 og har i løpet av 2010 etablert ytterligere tre butikker.
Weekday åpnet side to første butikker i Oslo og Bergen i mai 2010. Etter det har kjeden også åpnet butikk i Trondheim. I tillegg til klær selger kjeden også sko og accessorier.
H&M’s tredje kjede, Cos, som startet opp i London i 2007, åpner i Sverige til sommeren, men kommer neppe til Norge inneværende år. Det finnes i dag 35 Cos-butikker i åtte land.
På tampen av fjoråret gikk også den svenske motekjeden MQ inn i Norge. Kjeden åpnet sin første butikk i Oslo i midten av september og sin andre i Gulskogen Senter i Drammen i desember. Etableringene i Norge har vært vellykket og på sikt ser kjeden for seg at de har 40-50 butikker i Norge. Kvinner og menn i alderen 25-45 år er kjedens målgruppe.
Mer til damene?
Kjøp av klær til damer legger beslag på over halvparten av husholdningenes klesbudsjett. Og andelen ser ikke ut til å ha minket i fjor. De 59 butikkene i Til Henne Gruppen omsatte i fjor for 362 millioner kroner, en økning på 8 prosent sammenlignet med 2009. Også Texcon hadde en fin utvikling, noe som først og fremst skyldes god vekst hos kjedens damebutikker.
Brandstad fikk et nytt, godt år
Nytt godt år for BrandstadFor andre året på rad økte Brandstad omsetningen med om lag 20 prosent. På sammenlignbare butikker var veksten 15 prosent, noe som må sies å være veldig bra i et marked som i fjor bare vokste med to prosent.
Også Zizzi, som selger klær i størrelse 42-56, hadde et fremgangsrikt år i fjor. Kjeden økte omsetningen med 12 prosent til 120 millioner kroner ekskl. mva.
Etter tilnærmet nullvekst i 2009 økte Bogerud Tekstil omsetningen med 8 prosent.
B-Young Gruppen har de siste fire årene hatt en årlig vekst på 5-6 prosent og 2010 er ikke noe unntak. Omsetningen gikk opp med om lag 5 prosent til 690 millioner kroner.
Antatt omsetning
En del større kjeder inngår ikke i oversikten over da de ikke ønsker å oppgi omsetning eller vi ikke har lykkes å oppnå kontakt med dem. For et par av foretakene i oversikten har vi lagt inn anslag for 2010.
Størst usikkerhet knytter det seg til anslaget for Bestseller som står bak kjedene Veto Moda, Jack & Jones, Only, NameIt, Via, Selected og Bestseller. Samlet har disse kjedene om lag 300 butikker i Norge og omsetter trolig for om lag 2,1 milliarder kroner ekskl. mva.
Benetton omsetter trolig for rundt 330 millioner kroner, men også her er usikkerheten stor.
Lene V/Solid ønsker ikke å oppgi tall. Disse to kjedene omsatte til sammen for 292 millioner kroner i 2009. I 2010 er antall Lene V- butikker redusert fra 65 i 2009 til i underkant av 60. Ut fra dette estimeres at omsetningen har falt fra 292 millioner kroner i 2009 til 275 millioner i 2010.
JC Jeans & Clothes har vi heller ikke tall fra. I følge Retail & Brands årsrapport hadde de 30 JC-butikker i Norge per 30.11.20190 mot 38 ett år tidligere. Ut fra dette anslås at omsetningen i Norge i fjor var på om lag 150 millioner kroner, om lag 50 millioner mindre enn i 2009.
Zara Norge omsatte i regnskapsåret 1.2.2009-31.1.2010 for 210 millioner kroner. I januar 2010 la selskapet ned butikken på Kolbotn Torg. Vi anslår at de tre gjenværende Zara-butikkene i fjor omsatte for om lag 190 millioner kroner
Fjernhandel opp 8 prosent
Postordre- og internettselskapene innen tekstiler, utstyrsvarer, klær, skotøy, reiseeffekter og lærvarer økte omsetningen med om lag 8 prosent i 2010. Trolig var det økt salg av tekstiler og utstyrsvarer som bidro mest til denne salgsøkningen.
Størst av postordreselskapene er Redcats som i fjor omsatte for 580 millioner kroner, to millioner mindre enn i 2009. Om lag 60 prosent av omsetningen gikk gjennom de fem største selskapene på markedet.
Kilde: Kvarud Analyse
1) Omsetningen gjelder regnskapsåret 1.12-30.11
2) Omsetningstallene for 2010 er egne anslag. Omsetningen i 2009 gjelder regnskapsåret. 1.2.2009-31.1.2010
3) Omsetningen i 2010 er eget anslag