alexander-helle.jpg

Rydd butikken for miner!

Rydd butikken din for miner og gi 20 kroner per kvadratmeter butikklokale til årets TV-aksjon i NRK 23. oktober. Slik støtter du Norsk Folkehjelps arbeid med å fjerne miner og klasebomber verden over. Utfordringen kommer fra Alexander Helle i Norwegian Rain og Stian Grimsæth i Freudian Kicks, og stadig flere i motebransjen slutter seg til.

Publisert

Over ser du reklamefilmen for TV-aksjonen NRK Norsk Folkehjelp 2011

Rydd butikken for miner og støtt TV-aksjon, utfordrer Alexander Helle. (Foto: NRK)

Utfordrer bransjen

Med "Mote mot Miner" utfordrer Norwegian Rain/T-Michael og Freudian Kicks klesbransjen, designere og butikkene i Oslo til å minerydde et areal tilsvarende sitt eget butikkareal. Kan vi drømme om et minefritt sentrum innen TV-aksjonen NRK går av stabelen 23.oktober? Å rydde miner koster i snitt 20 kr per kvadratmeter, så en butikk på 100 kvadratmeter blir ferdig ryddet for 2000 kr. Når butikken er ryddet for miner vil et "minefritt-klistremerke" festes på døren. Logoen Mote mot miner er designet av Henning Gjerde, og Konsis har sponset trykk av klistremerkene.

Posthallens butikker er ryddet og huseier Søylen Eiendom tok i mot utfordringen og har alene donert mer enn 100 000,- kr til TV-aksjonen.

Midlene går til Norsk Folkehjelp og deres arbeid med å fjerne miner og klasebomber verden rundt. Bare i Laos ligger det igjen 70 millioner klasebomber etter Vietnamkrigen. Les mer om formålet og årets TV-aksjon på www.tva2011.no

Støtt opp!

Ørnulf Høyer er en av butikkeierne i Oslo som støtter helhjertet opp om initiativet. – Vi er alltid positivt innstilt til å bidra til slike aksjoner. ”Mote mot miner” er et fantastisk positivt, kreativt og originalt initiativ som vi gir vår fulle støtte, og vi har ryddet butikkene på Egertorvet og på Skøyen. Og vi utfordrer alle våre kolleger i bransjen til å gjøre det samme. Det er ingen grunn til at dette skal gjelde bare Oslo, her kan motebutikker over hele landet gjøre en innsats, sier Ørnulf Høyer.

"

Lin H. Steinbakken og Stian Brunes i Riccovero Byporten i Oslo er stolte over å kunen vise fram "Mote mot miner"-merket.

Ricco Vero var også kjappe med å ta utfordringen, og har fått opp klistremerker på sine butikker i Oslo-området som viser at butikken er ryddet for miner.

Pål Vasbotten i Oslo Fashion Week synes det er flott at Helle og Grimsæth har satt i gang aksjonen, og oppfordrer hele bransjen til å ta utfordringen. Tekstilforum slutter seg til: Rydd butikken for miner nå! Utfordringen går spesielt til de store kjedene.

Slik deltar du

Registrer butikkens bidrag på www.tva2011.no/gi-gave. I fanen "Eventuell tilhørighet til organisasjon eller TV-aksjonsprosjekt" velger man Mote mot miner.

Send deretter mail med navn, adresse og kontaktinfo til marte@tvaksjonen.no (tlf: 918 74 653) for å få utdelt ditt velfortjente klistremerke.

Vi ber deg om å poste et bilde av din dør med påsatt klistremerke på tekstilforum sin Facebook-side.

Vi utfordrer hver butikk til å utfordre minst 5 nye butikker. I tillegg utfordrer vi dere til å utfordre huseier til å "rydde" areal tilsvarende et valgfritt areal som huseier besitter. Dette er like viktig som selve bidraget, da det er slik prosjektet kan vokse. Enten personlig mail eller via TV aksjonens sider www.tva2011.no/utfordre

Powered by Labrador CMS