Mye god internopplæring i handelen
Kjedeskoler og interne utdanningsløp i handelsbedrifter holder høy kvalitet og gir mange med liten formell kompetanse store muligheter. Dette må anerkjennes av myndighetene og ses i sammenheng med fagopplæringen, hevder Virke. - Absolutt interessant og verd å vurdere, slår kunnskapsminister Kristin Halvorsen fast.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen. Foto: Ove Hansrud
Hun var til stede da en forskningsrapport om utdanningen i varehandelen ble offentliggjort onsdag. Rapporten viser at interne utdanningsløp og kompetanse oppleves som svært relevant for resten av næringslivet, men at kompetansen er lite synlig utenfor bransjen selv.
– Det formelle utdanningssystemet må anerkjenne denne kompetansen, sier administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke, Vibeke Hammer Madsen.
Rapporten er utarbeidet av Fafo på oppdrag fra Virke, og dette er første gang en kartlegging av internutdanning i varehandelen foreligger.
– Varehandelen gir interne karrieremuligheter for dem som har lite formell utdanning, men kompetansen er ikke synlig utenfor bransjen selv, sier forsker i Fafo, Torgeir Nyen.
Avhengig av samarbeid
27 prosent av arbeidstakere i alderen 15-24 år jobber i varehandelen. Mange av disse har droppet ut av videregående skole. Varehandelen er et av få åpninger i arbeidsmarkedet for ungdom uten formell utdannelse. Kun 15 prosent av internopplæringen gir derimot formell kompetanse. Dette til tross for at 74 prosent av de spurte mener kompetansen er ganske eller svært overførbar til andre virksomheter. – Vi trenger et utdanningssystem som gir denne kompetansen formell verdi, slik at den blir overførbar til andre karriereveier. Vi må bygge bro mellom utdanningssystemet og næringslivet, sier administrerende direktør i Virke, Vibeke Hammer Madsen.
Vibeke Hammer Madsen var tydelig begeistret for positive signaler fra kunnskapsminister Kristin Halvorsen. Foto: Ove Hansrud
Kunnskapsministeren vil ha bedre samspill
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen svarte på utfordringen ved å påpeke at utdanningssystemet må være på tilbudssiden, og takket Virke for å ha åpnet øyene hennes i forhold til den kompetansen som ligger i varehandelens internopplæring. – Vi i utdanningssystemet må være på tilbudssiden overfor kjedeskolene for å få et bedre samspill, og samarbeide tett med Hovedorganisasjonen Virke fremover, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen. Rapporten legges ut på Virkes hjemmesider www.virke.no