Viking-Junior-Thermo-Boot-E

Designpriser til Bergans og Viking

Bergans har laget gjenbrukbar emballasje til sitt nye ullundertøy. Viking Fottøy har produsert en miljøvennlig barnestøvel uten PVC. Nå har begge fått det ettertraktede Merket for god design.

Publisert

Bergans satset på ull og miljøvennlig emballasje

Designpris til Vikings nye barnestøvler

Utmerkelsene ble delt ut onsdag i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd.

Satset på ull og design

Takket være eksplosiv vekst har Bergans gått fra utfordrer til markedsleder innen produkter til sports- og friluftsliv. Derfor bestemte den norske produsenten seg for å utvide kolleksjonen og satse i det allerede konkurranseutsatte markedet for ullundertøy. Det ble raskt klart at både emballasjeprogram og merkelapper behøvde en vitamininnsprøyting.

– Som ny aktør på markedet for ull ønsket vi å lage en emballasje som skilte seg ut fra de etablerte merkevarene. Samtidig skulle den kunne overføres til andre produktserier, ta hensyn til miljøet og understreke vår over 100 år lange og stolte historie som bedrift, forteller Ronny Hammer i Bergans Fritid.

Dermed gjaldt det å finne den rette samarbeidspartneren på design. Byrået Panorama Design var tydelige på at de ønsket å utfordre Bergans og lede den tradisjonsrike produsenten på nye veier. Bergans likte det de hørte.

Miljøvennlig poseinnovasjon

– Vi ville ha et moderne utrykk som samtidig spilte på historien og ga assosiasjoner til snø, is og polarområdene. Sammen med Panorama satt vi dessuten et felles mål om at emballasjen skulle ha minimal miljøbelastning, og at den måtte kunne gjenbrukes. Dette gjorde at vi måtte tenke utradisjonelt i valg av material. Vi landet på Tyvek, et gjenvinnbart material som gir klare polare assosiasjoner, sier Hammer.

Tyvek-posene tåler vann, er ekstremt slitesterke og veier nesten ingenting, noe som gjør de at de passer perfekt i tursekken. Dessuten har posene en helt spesiell overflate som gjør at det er lett å finne dem når du graver i sekken en kald og mørk kveld.

Produktserien med ullundertøy består av fire varianter. Disse har fått fargene gult, oransje, rødt og lilla, alt ettersom hvor mye varme plaggene gir. Ullundertøyet har vært i handelen siden i fjor høst, og så langt ser det ut til at Bergans designinvestering har vært lønnsom. Både i Norge og utenlands har nyvinningen fått mye positiv oppmerksomhet.

Bekjemper kopier med kvalitet

Skomarkedet oversvømmes med billige asiatiske kopier av kvalitetsmerker. For å overleve har Viking Fottøy bestemt seg for å satse enda sterkere på produktutvikling, funksjonalitet og god design. Nå har den norske produsenten fått Merket for god design for skoen ”Viking junior Thermo Boot Extreme”.

– Antagelig er vi eneste skofirma i Norge i tillegg til Helly Hansen som arbeider genuint med designprosesser. Design er en selvfølgelig del av våre helhetlige utviklingsprosesser, sier Alf Morten Bakken, direktør for produktutvikling i Viking Fottøy.

Han understreker at design tilfører viktige Viking-verdier til produktene. – Vi investerer betydelige verdier i design hvert år fordi vi mener design er viktig for å utvikle merkevaren og gi produktene en identitet, sier Bakken.

Mer miljøvennlige støvler

Byrået Lund Nielsen Design ble koblet inn for å hjelpe skoprodusenten med å skape en miljøvennlig barnestøvel som kunne skille seg tydeligere fra kopiene. – Vi har jobbet med Eirik Lund Nielsen i årevis. Han er bosatt i Portland i USA, og har lang internasjonal erfaring som tilfører oss viktige impulser, forteller Bakken.

Vikings thermostøvler til barn var tidligere laget av det ikke spesielt miljøvennlige stoffet PVC. Viking Fottøy ønsket å erstatte PVC med et nytt materiale, og gikk sammen med verdens største kjemikaliekonsern, BASF, for å utvikle thermostøvler i biologisk nedbrytbar polyuretan (PU).

Selger godt i Tyskland

Det ferdige produktet er helstøpt og dermed vanntett, og støvelen er også mye mer slitesterk enn tidligere modeller i PVC. Den har bedre isolasjonsevne, større fleksibilitet og lavere vekt, og har også fått sklisikker yttersåle og en snølås som hindrer slaps og snø å komme ned i støvelen. Lesten er dessuten bredere enn på mange andre barnestøvler, tilpasset nordiske barneføtter.

– Extreme-støvelen er en oppgradering. Kall den gjerne neste generasjon Cherrox. Det at materialene er biologisk nedbrytbare er stadig viktigere for å selge godt i markedene nedover Europa, og er nok en av grunnene til at støvelen har blitt så populær i blant annet Tyskland, sier Bakken.

(Pressenytt)

Powered by Labrador CMS