H&M mot Zara i India
H&M vil inn på det indiske markedet og tar opp konkurransen med rivalen Zara. Derfor investerer det svenske moteselskapet 100 millioner euro i 50 nye butikker i India.
H&M satser på at stigende folketall og økte inntekter i India vil føre til økt etterspørsel etter de produktene selskapet selger. Dette ligger bak satsingen om 50 nye butikker.
Kjemper mot Zara
H&M har et klart mål om å holde følge med sin største konkurrent Zara i sin verdensomspennende ekspansjon. For øyeblikket har H & M 2.800 butikker i 49 land, med 80 prosent av salget i Europa. Zara har over 6.000 butikker i 86 land, med 20 prosent av omsetningen i asiatiske land. H&M har i dag bare seks prosent av sin omsetning i Asia, skriver Business of Fashion.
I fjor tillot den indiske regjering at utenlandske selskaper kan etablere datterselskaper i landet, noe som har ført til at en rekke europeiske selskaper har utvidet sin virksomhet. Det indiske rådgivningsfirmaet Technopac anslår at tekstilbransjen i India vil øke fra 58 milliarder dollar i 2012 til 141milliarder dollar i 2021.
Kilde: Business of Fashion/Tøj