Matinique jubilerer med x-kolleksjon
Matinique fyller 40 år og markerer jubileet med en x-collection som leveres i tillegg til de ordinære kolleksjonene. Rene, klassiske og enkle linjer, smale silhuetter, mørke, dype farger og høy kvalitet er stikkord for jubileumskolleksjonen.
Helt siden danske Niels Martinsen grunnla Matinique i 1973, har merket vært i verdenstoppen når det gjelder trendy og komfortable kvalitetsklær for menn. Med utgangspunkt København var det en lang vei å gå for å slå gjennom i det internasjonale motemiljøet. Men Martinsen lyktes, og merket har også hatt suksess med å rekruttere designere som har fulgt opp hans filosofi og ført den videre, slik at Matinique har holdt posisjonen som et ledende merke for kvalitets- og motebevisste menn.
Trender og tradisjon
Som dagens sjefdesigner Lotte Boysen Goldschmidt sier det: - Å jobbe med Matinique har alltid vært å finne balansen mellom vår designtradisjon, dagens trender som vi tror på, og trender som vi håper skal utvikle seg videre. Å finne akkurat den balansen er en daglig utfordring, men også en stor inspirasjonskilde.
- Kjernen i vårt arbeid ligger i evnen til å skape produkter som treffer den urbane, moderne mannen. Vi har alltid designet en type klær som passer inn i en urban livsstil og som kombinerer livet på jobben og avslappet fritid. Det har vært vårt fokus hele tiden: å skape en stil som favner både det formelle og det avslappede, sier Boysen Goldsmith.
Matinique-mannen
Hun jobber i team med Jan Oliver Booth, og de legger stor vekt på å definere «Matinique-mannen» og hele tiden følge hvordan han utvikler seg: Han er urban og moderne, har en travel jobb med mange utfordringer. Etter jobben går han gjerne ut på byen sammen med venner. Han er opptatt av stil og trender. Alder er underordnet, her er det hans holdninger og tilnærming til livet som er viktig.
Lotte Boysen Goldsmith
Sjefdesigner Lotte Boysen Goldsmith understreker at kolleksjonen på mange måter reflekterer Matiniques utvikling i motebildet: Her er det lagt stor vekt på materialer av høyeste kvalitet, solid og sofistikerte håndverk og rene, enkle linjer. – Det er enkelt, men samt idig sofistikert, med en lang rekke diskrete, smakfulle detaljer. Ytterjakken i ull er røff, men lett og smal. Blazeren har smale slag, smal silhuett og diskrete, elegante detaljer. Dressjakken er likedan. Dressbuksene er smale, med en smal oppbrett.
Skjortene i jubileumskolleksjonen er laget av egyptisk bomull med satengfinish med innvevde gyldenbrune og matte sølvtråder.
Strikkegenserne er produsert i tynn kashmir av høy kvalitet, med dype farger som matcher de øvrige plaggene på kryss og tvers.