Positiv Texcon-utvikling
- Texcon vokser, både i antall medlemmer og omsetning. I løpet av høsten vil vi ha 183 medlemmer, og våre medlemsbedrifter vil få en samlet omsetning på rundt 1,9 milliarder kroner i 2013. Samlet innkjøp gjennom Texcon vil ligge på 600 millioner kroner. Butikkene går godt, og mange av dem leverer meget gode resultater, sier Texcon-sjef Paul Bukier.
Paul Bukier
Denne uken avsluttet de fleste Texcon-medlemmene innkjøpene for neste vår og sommer på Texcons innkjøpsmesse på Lillestrøm. Her var rundt 100 av kjedens leverandører samlet.
Godt forberedt
Bukier oppsummerer messesesongen og Texcons egen messe på Lillestrøm de siste dagene slik:
- Innkjøpsmessene er nyttige og vil fortsette. Mange har stor nytte av å snakke sammen og utveksle erfaringer om merker og leverandører underveis, noe som blir enklere når vi samler leverandørene på samme sted. Vi er godt fornøyd med å registrere at medlemmene tydeligvis er bedre forberedt og mer strukturerte og selektive enn før når de gjør sine innkjøp for neste sesong. Flere har investert i butikkdata eller kassesystemer som gjør det enklere å hente ut tall og statistikk for hva de har solgt og satt rammer for hva de skal kjøpe inn, og hvilke leverandører de skal prioritere. De er blitt litt skarpere innkjøpere, prioriterer hardere og kutter ned på antall leverandører. Dette er ting vi har oppfordret til i lang tid og som vi har prioritert i våre møter og kursaktiviteter, så det er gledelig å registrere at medlemmene følger opp. På den annen side: Mange har gode, tette relasjoner med sine leverandører, så det kan være vanskelig å stille tøffere krav eller sin nei til en leverandør man kjenner godt. Men vi ser at det skjer i større grad enn før, sier Paul Bukier.
Som vanlig hedret Texcon sine beste medlemmer ved å kåre "Årets Texconere" under festmiddagen på messa på Lillestrøm. Beste herrebutikk ble Heimdal Mote, beste mix-butikk Kr. Tinnen Eftf. i Åfjord og beste damebutikk Senter Woman i Husnes.
Utnytter erfaring og kompetanse
- I en medlemsundersøkelse fikk vi klare tilbakemeldinger på hva medlemmene ønsker fra oss i administrasjonen: Bistand til mer effektiv drift, til personaladministrasjon, salg og innkjøp. Noe vi har fulgt opp og prioritert.
De fleste av våre medlemmer har drevet i mange år og har medarbeidere med lang erfaring og høy kompetanse. Noe som er svært viktig å utnytte og utvikle. Hvis en frittstående butikk skal være konkurransedyktig i forhold til kjedene må skille oss ut, først og fremst med kompetanse og varekunnskap, med service og gode opplevelser for kundene. Vi har i gjennomsnitt en lønnsprosent som ligger over de store kjedene, men det er en naturlig konsekvens av at vi har stabile, høyt kompetente medarbeidere, og det må vi utnytte: Vi må være annerledes og skille oss ut fra kjedene. Her er vi på god vei, og vi har lagt stor vekt på å bevisstgjøre medlemmene på nettopp dette, og utviklet ulike tilbud om kompetanseutvikling for våre medlemmer. Vi har laget nettbaserte kurstilbud om HMS, basis varehandel for medarbeidere og for butikksjefer. Det kjøres også kurs i salgsteknikk, og det er utviklet et mer omfattende program for butikkandidater.
Attraktiv partner
- Texcon har hatt en god utvikling de to siste årene og har i dag en administrativ og økonomisk styrke som gjør at vi oppfattes om en attraktiv partner. Vårt system for gjennomfakturering hvor vi garanterer for fakturaene fra de leverandørene som har avtale med oss oppfattes som en stor fordel for både medlemmer og leverandører. Nå er vi godt i gang med et e-faktura-prosjekt hvor vi til nå har fått omtrent halvparten av totalt 125.000 inngående fakturaer årlig over på e-faktura, noe som betyr en betydelig effektivisering for alle parter. Og vi vil jobbe videre med å hjelpe medlemmene med å utvikle rasjonell og god drift ved å effektivisere papir- og pengeflyten, sier Bukier.