Who´s Next vil ha flere nordmenn
Arrangørene av Who´s Next i Paris jobber hardt for å tiltrekke seg flere innkjøpere fra Norge og Skandinavia, men må foreløpig innse at de fleste norske innkjøpere velger messene i Berlin framfor Paris når de skal ut for å se på nyheter og la seg inspirere.
By Timo hadde god trafikk og stor aktivitet på sin stand.
De norske innkjøperne og agentene som tar turen til Paris møter en mengde merker som ikke er representert i Norge. Her er det mye å velge i. Det er ingen tvil om at her er det mange interessante nyheter og mange merker som kan selge godt i Norge. Derfor er det pussig at ikke flere agenter og distributører tar turen ned for å jakte på flere merker. Men det er også mye å velge bort. Mye av det som vises har en stil og en fargeskala som ikke passer i det norske markedet. Sammenlignet med for eksempel Premium og Panorama i Berlin, har vi inntrykk av at en noen av de franske merkene ikke helt har hengt med på de siste trendene. Noe som bekreftes av noen av dem som var på plass begge steder.
Justerer og korrigerer
De to messene Who´s Next og Pret a Portér ble slått sammen i fjor. Alt er samlet på messeområdet Porte de Versailles, med utstillere og innkjøpere fra hele Europa, men naturlig nok med hovedtyngden fra Frankrike. Fortsatt preges arrangementet av endringer og tilpasninger i antall merker i de ulike kategoriene.
Bare flagget er norsk: Den franske leverandøren Geographical Norway satser stort på norsk landskap, men har ingen annen tilknytning til Norge. Heller ingen representanter i Norge.
– Vi høster erfaringer og foretar justeringer underveis, i dialog med utstillere og innkjøpere for å komme fram til et mest mulig vellykket resultat, sier presseansvarlig Elodie Lavesvre.
Totalt vises 2000 merker innen dameklær, tilbehør, ung design, urban mote og herreklær. Fordelingen av utstillingslokalet lagt om, for å bedre oversikten og tilgjengeligheten for utstillere og besøkende.
- Vi satser bevisst på å få vist fram flere unge designere. Derfor samarbeider vi med flere organisasjoner og andre motemesser i Frankrike og internasjonalt for å få et størst mulig utvalg av nye navn og merker. Vi har en egen seksjon med japansk design, vi samarbeider med franske og amerikanske organisasjoner for å samle unge designere, og vi samarbeider blant annet med Oslo Fashion Week, som plukker ut en designer som får gratis stand hos oss, sier Lavesvre.
Denne gangen var det Kristine Vikse som sikret seg plassen.
– En fin erfaring å stille ut på en så stor messe, men lite kommersielt utbytte, blant annet ved at vi fikk dårlig plassering av standen, konstaterte hun.
Vero Moda satser stort med en påkostet stand.
2000 merker
Kleskolleksjonene blir presentert i tre sektorer: Private – 600 etablerte og kommersielle damekolleksjoner. Fame – mindre leverandører og designere av dameklær. Mr. Brown – denim, dagligantrekk, sport og urban stil for herrer.
Tilbehørmerkene er delt inn i tre sektorer: Who´s Next Accessories. 600 merker fordelt på sko, smykker, vesker og lærartikler og tekstilaccessoirer. Premiere Classe, 300 merker, og Mr. Brown, 100 merker.
Som tema for presentasjonen av høst-vinter kolleksjoner 2013-/2014, har Who’s Next valgt «Den Industrielle Revolusjon», med en drømmelignende gjenskapning av overgangen mellom det 19. og det 20. århundre.
Temaet for messen var den industrielle revolusjonen, noe som kom tydelig til uttrykk i catwalk-showet.
Tre trendtemaer
- Trenden går mot det rene og klassiske med smale silhuetter. Med dype, mørke farger, teksturer og materialblandinger. Messens trendpartner Nelly Rodi presenterte sine tre trendtemaer for neste høst og vinter: Maximalism, Modesty og Fantasmagoria.
Maximalism:Ny arkitektur har inspirert en kombinasjon av estetikk og store volumer.For kvinner gir det seg utslag i store, overdeler og smale skjørt og bukser.Fargene er mørke, med stoffmiks, teksturer, og kombinasjoner av matte og glatte felter. Stikkord: skjoldlignende ytterjakker, materialmiks, XXL-jakker, bomberjakker inspirert av 90-tallet, oversize jersey- og flanellgensere. Lange skjorter og skjortekjoler, femlommers sement- og mineralbørstet denim.
For menn: En aktiv og aggressiv stil med en blanding av eleganse og elementer inspirert av arbeidsklær.Mye tekniske materialer i ytterklær. Stikkord: Bomberjakker i lær, nylon og ull. Armyinspirerte parkaser, grovstrikkede jakker, femlommers børstet denim.
Modesty: Sobre og enkle plagg med inspirasjon fra skredder- og håndverkstradisjoner. Minimalistisk og folkloreinspirert.Det autentiske møter high tec i jakten på det harmoniske liv. Her brukes fløyelsstoffer i naturfarger. Stikkord for damemoten: Retro herrevester, jakker med saueskinn- og pelsdetaljer, mohairgensere, kitler, steinvasket denim og folkloreinspirert strikk.
For menn: Myke jakker i tweedstoffer, tweedvester, ull- og bomullsparkas med lærdetaljer og saueskinnskrager. Grovstrikkede jakker med lærknapper, skjorter med og uten krager i bonde- og amishstil.
Fantasmagoria Barokk, minner fra 1900-tallet og estetikk skaper en fantasifull og giftig stil med mørke og naturlige farger.Her skal man oppdage sine mørke sider, det fokuseres på mystikk, drømmer og mørke kombinert med dagens rene og enkle linjer.Stikkord for damemoten: Frakker med store skulderpartier og pelsdetaljer, smale, dobbeltspente jakker, topper og bluser med viktorianske krager, kjoler eller tunikaer i bondestil, smale skjørt og gulrotbukser, strikk i blandede materialer.For menn: Trange, dobbeltspente flanellsjakker med smale krager, lange, dobbeltspente ullfrakker, caper, lange parkaser, lange og kablestrikkede jakker i angora og kashmir, trange, krøllete bukser med lavt skritt og oppbrett.
Grov strikk går igjen hos de aller fleste leverandørene.