airfield

Fargene dominerte i Berlin

Vi går en fargerik vår og sommer i møte. Fargerikdommen var det mest framtredende under messene i Berlin. Tekstilforum var på de tre største – Bread & Butter, Panorama og Premium og over alt var det sterke, glade farger.

Publisert

Damemoten preges av masse fargerike prints, som hos Airfield.

Verken i herre- eller damemoten finner vi noe revolusjonerende nytt. Og det har vi heller ikke gjort de foregående sesongene. Og hvorfor skulle vi egentlig det? Forsiktige innkjøpere tar færre og færre sjanser og holder seg til det sikre og kommersielle, og det retter selvsagt leverandørene seg etter.

Damemoten:

Linjene er enkle og stramme, men i stedet spilles det på farger, mønstre og detaljer. Silhuettene er fortsatt smale og materialene er lette, komfortable og behagelige. Jakten på komfort og god passform går igjen hos de fleste. Det er mye metallic, både i rene flater og innvevde eller strikkede partier, og vi ser fortsatt mye neonfarger og 80-tallsinspirasjon.

Fargerike prints også hos Culture.

Mange av plaggene er sportsinspirerte. Store og dekkende prints er fortsatt sentrale i motebildet. Vi ser alt fra akvarellfarger til geometriske mønstringer og dyreprints, jungel, fugler, sydhavsmotiv og mer abstrakte mønstre. Fortsatt er det mye strukturerte stoffer.

Den maritime inspirasjonen er som vanlig sterk hos mange leverandører. Vi ser også mye av bohemske stilen, og masse inspirasjon fra Østen og eksotiske reisemål.Typisk for denne stilen er kjoler eller tunikaer dekorert med tropiske blomster, fargerike fugler og paisleyprints.

Plaggene styles sammen på en collageaktig måte, etter prinsippet mix-and-match. Smale nederdeler kombineres med løse eller voluminøse topper, gjerne med mønster på mønster og overdådige farger og effekter.

DK Company satserhardt på Europa og hadde stands for en rekke av sine merker på Bread & Butter.

Mange fargerike herrer å se neste vår.

Herremoten:

Kort sagt: Fargerikt. Både når det gjelder bukser, jakker og skjorter er det sterke, dristige farger. Det begynte forrige sesong, og forsterker seg neste vår. Her er det ikke bare de unge, hippe merkene som drar til med rød, grønt, gult og oransje. Også de som mer eller mindre fortjent blir sett på som gubbemerker drar til med fargerike casual-kolleksjoner. De dristigste kan kjøre løpet fullt ut med fargeblokker og sterke ulike farger fra topp til tå. Også skoene. Mens andre «safer med sterke farger på bukse og skjorte og en mer dempet farge på blazeren.

Tyske Olymp satser på en ungdomslinje med skjorter og piqueter hvor man kan boltre seg i farger.

Utfordring for innkjøperne

Produktansvarlig i Texcon, Claus Jensen, ser at mange enkeltstående kjøpmenn står overfor en vanskelig utfordring: Hvor langt skal de våge å gå med å ta inn riktig mengde av de fargeglade kolleksjonene? De som undervurderer kundene sine og ikke er dristige nok, kan få det vanskelig. Samtidig må man balansere for ikke å bli sittende med et fargerikt lager man ikke blir kvitt. Men det er ingen tvil om at både unge og eldre menn er innstilt på å være mer fargerike enn før.

Ungt og smalt

De yngste konfeksjonsmerkene fortsetter med smale silhuetter. Her er det ingen store trendmessige endringer, men mer konsentrasjon om materialer, detaljer og stil. Den klassiske konfeksjonen har latt seg påvirke av de unge: Jakkene er kortere og smalere, vidden i buksebeina mindre.

Som Marius Eckmann i J. Lindeberg sier det: - Vi fortsetter med det smale og fasongsydde, konsentrerer oss om å finne flotte, italienske kvaliteter og jakter på den gode passformen. Yttertøyet er stadig mer sportsinspirert, med vann- og vindtette membraner og tapede sømmer, men med flotte overflater.

Marius Eckmann, J. Lindeberg: Sporty, vanntett membran inni og elegant overflate på yttertøyet.

Tiger of Sweden jobber også i samme retning som før, med smale silhuetter, og med ett klart mål: å mikse det klassiske og unge i en skandinavisk look som gjør at dressen kan brukes i de fleste sammenhenger: i høytidelige anledninger, på jobben og i fritiden. – Den skal være smal, men komfortabel, og den skal styles ned slik at den er naturlig å bruke over alt. Med en t-skjorte inni i stedet for skjorte eller med oppbrettede bukser og bare bein i skoene, for å nevne noen eksempler, sier Niklas Swärdh.

Tiger of Sweden satser fortsatt ungt og smalt. Grønt og blått blir en viktige farger neste sesong, sier Niklas Swärdh.

Tiger of Sweden: Dresset, men ung look.

Diskrete kontraster

De litt prangende kontrastfargene på skjorter og jakker er dempet. Nå er det mer diskrete kontrastfarger som gjelder.

Smale, fem lommers dominerer fritidsbuksene. Hovedtrenden i jeans er enten original blå eller naturlig slitt.

Nordmenn tar ferie

Berlin har blitt det desidert viktigste møtestedet for motebransjen. Men på julimessen glimrer nordmenn og øvrige skandinaver med sitt fravær. De tar ferie og venter til i august.

- Et dristig valg. De store messene i Firenze, Berlin og Paris kommer så tidlig at de største leverandørene har sine kolleksjoner ferdig tidlig på sommeren og starter innsalget da. Med stadig strammere frister er det viktig for innkjøperne å henge med og være tidlig ute. Stadig flere store merker har produksjonsdeadline i juli. Derfor går det i retning av at innkjøpsmønsteret endrer seg. Og da nytter det ikke for godt vante nordmenn å si at «vi bryr oss ikke, i juli ferierer vi», sier flere av leverandørene og agentene som var på plass i Berlin.

Panorama kommer

Bread & Butter på gamle Tempelhof flyplass er den største og mest dominerende messen i Berlin. Mindre, europeiske designere og mer klassiske merker samles på Premium. Etter at en ny messe, Panorama, ble introdusert i januar, har mange av de mer profilerte merkene samlet seg der. Selv om Panorama i dag ligger litt utenfor allfarvei i et messesenter som er bygget tett inntil den nye flyplassen, var det god trafikk. Og trafikken vil bare øke når den nye, skandaleombruste hovedflyplassen som er blitt forsinket en rekke ganger, omsider står klar. Noen sier det blir i 2015, ni år etter at den egentlig skulle vært åpnet, men de fleste vet ikke.

Bread & Butter, Premium og Panorama er de tre største møteplassene, men i tillegg arrangeres det en rekke mindre, nisjepregede messer rundt om i byen.

Miljøfokus: Jeansene skal være ubehandlet eller naturlig slitt, og helst behandlet på en miljøvennlig måte. Mustang garanterer jeans uten vannforbruk i produksjonen.

Powered by Labrador CMS