Kundene krever mer bærekraft
Norske kunder krever bærekraftige produkter i større grad enn myndighetene, viser en undersøkelse fra hovedorganisasjonen Virke. I motsetning til i 2010, da interesseorganisasjoner og myndigheter var de som var mest oppmerksomme på bærekraftigheten i produktutviklingen, er det nå kundene som har høyest forventninger til produsentene.
Foto: Colourbox.com
Norsk næringsliv har jobbet i tolv år for forbedringer, og nå flyttes omsetningen i riktig retning. Tall fra Hovedorganisasjonen Virke viser at norske arbeidsgivere nå merker en forskjell i kravene fra omgivelsene. - Kravene til etisk handel har økt og aktørene merker nå et skifte. Kundene har styrket sin bevissthet og handler på bakgrunn av den informasjonen de får om produktene, sier Bror William Stende, bransjedirektør for mote og fritid i Virke.
Bransjedirektør Bror W. Stende
Lang vei
Mer oppmerksomhet rundt bærekraft har vært og vil fortsatt være en viktig pådriver for omstilling i arbeidslivet. Virke har ved flere anledninger spurt arbeidsgivere om hva de opplever som de viktigste pådrivere for økt oppmerksomhet rundt bærekraft.
- På spørsmål om hvem arbeidsgiveren i størst grad vil forvente at virksomheten skal tilby bærekraftige produkter og tjenester, svarer 49 prosent at kundene vil være de tøffeste i kravene fremover. Våre medlemmer har en lang vei foran seg for å få forbedret forholdene hos sine underleverandører, og trolig vil dette arbeidet aldri ta slutt. Det finnes ingen quick fix. Vi er takknemlige for at kundene er med på å ta løftet sammen med oss, sier Stende.