volt_rundkasse

Varner størst og best av kjedene

Norske klesbutikker  økte omsetningen med 2,8 prosent til 31,4 milliarder kroner i 2012. Nærmere 60 prosent av denne omsetningen gikk gjennom 24 av landets største kleskjeder. Varner-Gruppens kjeder tok alene hånd om en femtedel av klesbutikkenes omsetning i Norge,  viser tall fra Hoevdorganisasjonen Virke.

Publisert

Volt øker mest. Foto: Helle Hynne

Størst prosentvis vekst av kleskjedene i fjor hadde Volt som er en av kjedene i Varner-Gruppen. Volt Fashion, som ble etablert i 2006 og som selger klær, sko og accessories til gutter og menn i alderen 19-35 år, omsatte i fjor for 189 millioner kroner, 30 millioner eller 18,9 prosent mer enn i 2011.

Åpning av tre nye butikker i fjerde kvartal i fjor forklarer noe av økningen til Volt Fashion, men den organiske veksten er også god. Om lag 8 av 10 Volt-butikker ligger i kjøpesentre og kjeden åpner to nye butikker i kjøpesentre i 2013.

PM Retail ekspanderte kraftig. I løpet av fjoråret økte kjeden antall butikker fra 43 ved utgangen av 2011 til 51 ved utgangen av 2012. Den kraftige veksten bidro til at omsetningen økte med 15,8 prosent til 322 millioner kroner.

Den tredje kjeden med tosifret omsetningsvekst i fjor var Carlings, som med 88 butikker mot 84 i 2011, økte omsetningen med 15,1 prosent til 616 millioner kroner.

Marius og Petter Varner tar hånd om 20 prosent av klesomsetningen i Norge.

Dressmann best blant de største

Seks av kleskjederne omsatte for mer enn en milliard kroner. Av disse var det Dressmann som økte topplinjen mest med 6,9 prosent.

Dressmannkjeden er Varner-Gruppens eldste og omsatte for 1 148 millioner kroner gjennom 126 butikker spredt over hele landet. Dressmann hadde fire butikker mer ved utgangen av 2012 enn ett år tidligere.

God butikktilvekst bidro til at Texcon økte omsetningen med 5,4 prosent og passerte 1,5 milliarder i årsomsetning.

Også landets største kjede, Hennes & Mauritz, økte omsetningen i fjor etter nedgang i 2011. H&M hadde 100 butikker i Norge ved utgangen av 2012, fem flere enn ett år tidligere. Omsetningen i fjor økte med 3,2 prosent til 3,77 milliarder kroner ekskl. mva.

I Cubus økte antall butikker fra 165 i 2011 til 172, noe som bidro til at omsetningen økte med 1,6 prosent til 2,58 milliarder kroner.

I Lindex falt omsetningen med 1 prosent, fra 1 144 millioner kroner i 2011 til 1 133 millioner kroner i fjor. Lindex stengte to butikker i første kvartal og åpnet fem nye høsten 2012.

KappAhl hadde en nedgang på 6,9 prosent i regnskapsåret 1.9.2011-31.8.2012. Gjennom sine 104 butikker omsatte kjedene for 1 064 millioner kroner i siste regnskapsår. Den negative utviklingen i regnskapsåret 2011/2012 ser nå ut til å være snudd. I 1. kvartal i regnskapsåret 2012/2013 som går fra 1.9.2012-30.11.2012, økte KappAhl omsetningen med 4,6 prosent.

Varner-Gruppen størst

Varner-Gruppens kleskjeder omsatte for 6 milliarder kroner i 2012, omtrent 270 millioner kroner (4,7 prosent) mer enn i 2011. Totalt var det vel 670 butikker i Varner-Gruppens kjeder ved utgangen av 2012, omtrent 40 flere enn ett år tidligere. Med veksten i 2012 tar Varner-Gruppen nå hånd om nærmere en femtedel av omsetningen i kleshandelen.Etter Volt og Carlings var det Bik Bok og Urban Sport som økte omsetningen mest av kjedene i Varner-Gruppen. Wow økte omsetningen med 0,6 prosent, mens omsetningen i Vivikes gikk ned med 9,1 prosent fra 2011 til 2012.

Vic best i Voice

Voice med kjedene Match, VIC og Boys of Europe omsatte totalt for 1 388 millioner kroner i fjor, 0,8 prosent mindre enn i 2011. Av Voice-kjedene hadde VIC god vind i seilene og økte omsetningen med 9 prosent til 486 millioner kroner. Kraftig reduksjon i antall butikker, fra 135 i 2011 til 119 i 2012, ga et omsetningsfall på 5,7 prosent i Match. Også i Boys of Europe var det færre butikker i fjor enn året før, noe som bidro til at omsetningen gikk ned med 3,8 prosent. Til sammen hadde de tre kjedene 231 butikker i Norge ved utgangen av 2012, 17 færre enn på samme tidspunkt i 2011.

Til Henne vokser videre.

Til Henne vokser

Av de øvrige kjedene på oversikten var det Spar Kjøp og Til Henne Gruppen som økte omsetningen mest med 7,4 og 6,3 prosent. Spar Kjøp åpnet en ny butikk i mai, mens Til Henne Gruppen hadde seks flere butikker ved utgangen av 2012 enn ved utgangen av 2011. Bogerud Tekstil, Brandstad og Zizzi hadde en vekst noe over bransjegjennomsnittet, mens Gina Tricot lå noe under. Brandstad åpnet ny butikk i Tromsø i midten av november, mens Bogerud Tekstil og Zizzi hadde en butikk mindre i fjor enn året før. Gina Tricot åpnet fem nye og avviklet to butikker i 2012.

Færre b.young-butikker

DK Company overtok 1. juli b.young-butikkene i Norge. b.young-butikkene i Norge omsatte for 609 millioner kroner i fjor, en nedgang på 12,2 prosent fra året før. Antall butikker er redusert fra 153 i 2011 til 141 i 2012. Dette bidro til at omsetningen gikk ned med 12.2 prosent fra 2011, til 609 millioner kroner.

Postordre- og internetthandelen med tekstiler, utstyrsvarer, klær, sko, reiseeffekter og lærvarer er anslått til 2,2 milliarder kroner. Disse tallene omfatter bare omsetningen til norske nettbedrifter.

Oversikt over de største kjedene 2012

Omsetning i mill kr ekskl mvaAntall butikker
Foretak/Kjede2012201120122011
Hennes & Mauritz 1)3 7703 65210095
Cubus2 5802 540172165
Texcon1 5331 455235225
Dressmann1 1481 074126122
Lindex1 1331 14410097
KappAhl 2)1 0641 143104101
Sparkjøp8437851716
Bik Bok73668010596
Match726770119135
Carlings6165358884
b.young609694141153
VIC4864467068
Gina Tricot4053983936
Til Henne Gruppen3903676660
PM Retail3222785143
Vivikes3193506865
Zara Norge 3)22121033
Urban Sport2091953127
Volt Fashion1891592623
Boys of Europe1761834245
Brandstad1611562726
Zizzi1341294041
Bogerud Tekstil1271232122
Wow1151153335

SUM 24 KJEDER

1) Omsetningen gjelder regnskapsåret 1.12-30.11

2) Omsetningen gjelder regnskapsåret 1.9-31.8

3) Omsetningen for 2012 gjelder regnskapsåret 1.2.2011-31.1.2012 og for 2011 perioden 1.2.2010-31.1.2011

Kilde: Kvarud Analyse

180121758118241783

Powered by Labrador CMS