Ulluka starter 7. oktober
Norwegian Fashion Institute samarbeider med Norilia om Ulluke som arrangeres 7. til 10. oktober. Ulluka er den norske versjonen av den internasjonale begivenheten Campaign for Wool, med Prins Charles som høyeste beskytter.
Ulluka skal bekrefte at sauer er allrighte dyr og at ull er et fantastisk materiale. (Foto: Colourbox)
Profilerte designere som Vivienne Westwood og Sir Paul Smith fronter uken i UK som har fokus på å øke kunnskapen og bruken av ull. I Norge har en gruppe aktører lenge jobbet for å sette norsk ull på agendaen.
Tilnærmingen har vært å samle en større verdikjede av aktører som anerkjenner ullen for sine fenomenale egenskaper. Naturens egen mirakelfiber som er temperaturregulerende, fornybar, miljøvennlig, slitesterk og ikke minst kan luftes i stedet for å vaskes – har blitt gjenoppdaget av designere for sine kvaliteter og muligheter.
Arrangørene legger opp til fem hovedaktiviteter i Ulluka:
Vikinggull
NFI er i samarbeid med SIFO, Historisk Museum og et utvidet nordisk nettverk blitt bevilget en million kroner over fra Kreanord til et forskningsprosjekt som kalt Vikinggull. Målet med prosjektet er en nordisk forretningsmodell som utnytter de enkeltes lands fortinn og felles nordiske kulturarv til å utvikle nye produkter gjennom produksjonsmetoder og design basert på ny kunnskap om vikingenes tekstiler.
Grunnlovsjubileets Designkonkurranse
Grunnlovsjubileets designkonkurranse har som tema «Mote, Kulturarv, Identitet – Norge i det 21. århundre.»
Konkurransen tar utgangspunkt i norsk identitet gjennom inspirasjon fra den norske folkedrakten og fra våre håndverkstradisjoner. Prosjektet forholder seg til Grunnlovsjubileets grunnverdier som demokrati, ytringsfrihet, tros- og religionsfrihet, likestilling, toleranse og rettsikkerhet. Mote, Kulturarv, Identitet skal være en designkonkurranse som skal gjenspeile Norge i dag. Konkurransen på oppdrag fra Akershus Fylkeskommune hvor resultatet skal vises under Grunnlovsfeiringen på Eidsvoll i mai 2014.
Noko frå Noreg – Heimens 100 års jubileum
Det er behov for meir kunnskap om folkedrakter og bunader i Noreg, om korleis nasjonal kulturarv blir skapt. Det er behov for å sikre handverkstradisjonar og bli merksam på dei store verdiane som er i et kulturelt mangfald, som bunader og tradisjonsdrakter representerer. Formålet med seminaret "Noko frå Noreg" er å synleggjere mangfald og kvalitet, samtidig som det skal vere ei sterk inspirasjonskjelde for ny design.
Lansering av boken "Ren ull"
Ull er en del av vår norske folkesjel. Dette varme gullet som spinnes, strikkes og veves og forvandles til fantastiske produkter som bunader, gensere og undertøy, møbelstoffer og pledd. Vi har fulgt veien fra sau til produkter – og vi avliver myter – for moderne ull verken klør eller krymper. Boken Ren ull kommer på Aschehoug forlag.
Wool in Fashion
Norske designere og brands som bruker ull i sine kolleksjoner samles om en pop up butikk i regi av Designerkollektivet i GlasMagasinet.. Konseptet har fokus på designtalenter og etablerte klesmerker som produserer, eksperimenterer og designer med ulike typer ull som naturlig råvare.