Bærekraft i fokus hos KappAhl

- Under pandemien har vi fokusert på å ta ansvar, både for vår egen virksomhet, våre medarbeidere, kunder og andre interessenter. Men det har også vært et år hvor fremtidens KappAhl har tatt en klarere form.

Publisert

Det kommer fram i KappAhls bærekraftrapport for siste regnskapsår.

I rapporten summerer adm. direktør og konsernsjef Elisabeth Peregi året som har gått:

- Til tross for pandemien oppnår KappAhl et stabilt resultat som er et resultat av ekstra hardt og fokusert lagarbeid. Vårt stabile resultat viser KappAhls styrke og pålitelighet. Vi gjør oss nå klare til fremtidig vekst.

- Jeg er stolt av at vi hos KappAhl har oppfylt alle forpliktelser i forhold til våre leverandører. Til tross for et svært utfordrende år videreførte vi også arbeidet med å integrere bærekraft i vår overliggende forretningsstrategi for å sikre et sterkt og pålitelig KappAhl også i tiden fremover.

Selskapet fikk et resultat etter skatt ble 199 MSEK for det forlengede regnskapsåret 2019/2020.

KappAhls vd Elisabeth Peregi og bærekraftsjef Sandra Roos, på KappAhls hovedkontor i Mölndal, Sverige.
KappAhls vd Elisabeth Peregi og bærekraftsjef Sandra Roos, på KappAhls hovedkontor i Mölndal, Sverige.

Klimautslipp skal halveres

Dette er noen av hovedpunktene i KappAhls bærekraftsarbeid det siste året:

· I 2020 bestemte KappAhl å redusere selskapets klimautslipp i henhold til Parisavtalen. Det innebærer at totale utslipp skal halveres innen år 2030.

· Andelen av sortimentet som er produsert i mer bærekraftige materialer og/eller med mer bærekraftige metoder er økt til 70 (58) prosent. Målet er å nå 100 prosent innen år 2025.

· Tre viktige mål bærekraftstrategien Responsible Fashion er oppnådd:

o 100% mer bærekraftig bomull i KappAhls sortiment (oppnådd i 2020)

o 100% mer bærekraftig denim i KappAhls sortiment (oppnådd i 2019)

o 100% fornybar energi for egne avtaler (oppnådd i 2020)

· KappAhls tekstilinnsamling har tatt imot 377 tonn tekstiler, hvorav 85 prosent har gått til gjenbruk og resirkulering.

· Sammen sine kunder har KappAhl i regnskapsåret donert 6,2 millioner kroner til organisasjoner som jobber med viktige bærekraftspørsmål spesielt rettet mot barn, sult og miljø.

Bærekraftarbeidet fortsetter

– Vi fortsetter vårt viktige bærekraftarbeid med enda sterkere fokus. I tiden fremover vil vi fokusere på å forlenge livslengden på klærne våre, fra design til produksjon og fysisk bruk. I vår har vi lansert "Care for your clothes", et konsept som inspirerer våre kunder til å ta vare på og gi sine elskede klær lengre levetid. I tillegg fortsetter vi å fokusere på våre eksisterende samarbeids­prosjekter for også der å bidra til betydelige endringer, forteller bærekraftsjef Sandra Roos, og fortsetter:.

· Vi fortsetter å styrke KappAhls posisjon i markedet gjennom ansvarsfull og prisgunstig mote tilpasset hverdagen for mange mennesker med ulike levemåter.

· Vi fortsetter å utvikle KappAhls designstrategi med flere kolleksjoner som gir plaggene forlenget levetid. Dette inkluderer bland annet plagg som egner seg for bruk over flere sesonger, smarte løsninger for barn som vokser, samt tips og inspirasjon til konsumenter under konseptet ”Care for your clothes”, om klespleie og hvordan plagg kan få et forlenget liv ved å brukes av flere.

· KappAhls medarbeidere fortsetter å kontrollere alle leverandørfabrikker for å sikre at att de oppfyller selskapets etiske retningslinjer.

· KappAhls leverandører er fra flere år tilbake publisert på vår hjemmeside.

· KappAhl fortsetter å jobbe med felles bransjeinitiativ, som Higg Index og STICA, for å øke transparens og bærekraft gjennom hele verdikjeden.

Powered by Labrador CMS