Dansk-norsk bærekraftsamarbeid
Den norske moteindustrien samarbeider med Copenhagen Fashion Week for å presse industrien til å fremskynde bærekraftsarbeidet.
I dag kunngjorde administrerende direktør Cecilie Thorsmark i Copenhagen Fashion Week at deres bærekraftskrav CPHFW’s 2023 Sustainability Requirements vil bli implementert i den norske motebransjen gjennom et partnerskap med Norwegian Fashion Hub og Oslo Fushion Festival. En prosess som vil føre til mer tilpasning og tilnærming mellom de to nordiske landene og dens næringer.
- Som et nasjonalt motearrangement har vi en forpliktelse til å bidra og forme nye tankesett og praksis for en mer inkluderende, likeverdig og bærekraftig motekultur. Arbeidet med bærekraft gir størst effekt gjennom samarbeid og partnerskap. Jeg har stor respekt for arbeidet Copenhagen Fashion Week har gjort med CPHFW 2023 Sustainability Requiement, så da Oslo Fushion Festival bestemte seg for å sette nye bærekraftstandarder for arrangementet og de deltakende merkene, var det naturlig å gå til Cecilie Thorsmark for å se hvordan organisasjonene våre kan samarbeide, sier Elin Carlsen, administrerende direktør i Oslo Fushion Festival.
– Det er viktig at norsk industri bidrar til en mer bærekraftig fremtid for mote. For å være sporbare og transparente i prosessen ser vi behovet for et internasjonalt rammeverk som er nyttig og lærerikt for merker, uansett størrelse. Derfor er vi stolte av å samarbeide med Copenhagen Fashion Week og Oslo Fushion Festival, sier Elin Kathrine Saunes, administrerende direktør i Norwegian Fashion Hub.
- Da vi lanserte bærekraftskravene i begynnelsen av 2020, var en av våre største ambisjoner å inngå partnerskap med andre organisasjoner og moteuker. Vi er begeistret for se at denne ambisjonen nå blir realisert, og at vi kan kunngjøre vår første partner utenfor Danmark for å oppnå større gjennnomslag i bransjen. Det er en stor milepæl for oss å se kravene få anerkjennelse, og vi er glade for å bygge videre på dette i fremtiden, sier Cecilie Thorsmark, administrerende direktør i Copenhagen Fashion Week.
Partnerskapet inkluderer implementering av Copenhagen Fashion Week’s Sustainability Requirement 2023 i rundt 60 norske selskaper som er medlemmer av Norwegian Fashion Hub samt cirka 30 merker som deltar i Oslo Fushion Festival. Ved å bruke rammeverket vil selskaper kunne bestemme sin nåværende posisjon blant seks fokusområder for å drive ansvarlig virksomhet.