Forbrukertilsynet møtte industrien i internasjonal paneldebatt
–Det har vært smertefullt, men det har vært en skikkelig vekker, sa La Rhea Pepper, Textile Exchange, og fikk støtte av Brad Boren, Norrøna og Jeremy Lardeau, visepresident for Higg i Sustainable Apparel Coalition. De snakket om Forbrukertilsynets avgjørelse om at bruken av Higg i markedsføring er forbudt i Norge.
Det ble en merkedag for det norske Forbruketilsynet og avdelingsleder Tonje Drevland, da paneldebatten under Sustainable Apparel Coalitions årlige konferanse, denne gangen avholdt i i Singapore, tok for seg utfordringer og muligheter for standardisering av miljømerker og miljøkommunikasjon. Mesteparten av debatten handlet om akkurat hvilke påstander kan brukes overfor forbruker, og de store manglene i dagens livssyklusanalyser og ikke minst datagrunnlaget. Den største bomben falt helt til slutt i paneldebatten: – Jeg tror industrien må erkjenne at det ikke er mulig å forene påstander basert på denne typen data med det som er brukbar og meningsfylt informasjon overfor forbrukere, sa Drevland.
Fremhevet Pierre Robert Rett før hadde hun blant annet sagt at «påstander som at et produkt inneholder resirkulert polyester» ikke hjelper forbruker til å ta gode valg. – For at forskjellen mellom produkters miljøpåvirkninger skal gi mening, må de utgjøre en avgjørende forskjell, fremhevet hun og nevnte Pierre Robert Group som et eksempel på en liten merkevare globalt, som klarer balansekunsten å gi forbruker god informasjon og holde seg innenfor de nye retningslinjene som Forbrukertilsynet har lansert sammen med sine hollandske kolleger.
Før på dagen hadde en annen paneldebatt tatt for seg «hvor mye data er nok data», hvor Allan Williams fra Cotton Research and Development Corporation i Australia hadde forklart i detalj hvilke faktorer som for eksempel er helt utenfor bondens påvirkningsmuligheter, som slår ut i denne typen målinger. Det samme vil selvsagt gjelde alle fibre og materialer som stammer fra landbruk. – Hvordan skal du da motivere småskala bønder som driver helt på kanten av det som er økonomisk forsvarlig å dele data, når disse i verste fall kan bli brukt mot dem. Ved at merkevarene bytter til en annen fiber om tallene blir dårligere, på grunn av eksterne faktorer de overhodet ikke kan kontrollere.
Bedre bruk, ikke bærekraftpåstander Brad Boren, bærekrafts- og innovasjonsansvarlig i Norrøna, satt også i panelet med Tonje Drevland, siden det var det norske sportsmerket som hadde fått kjenne pisken da Naturvernforbundet anmeldte deres bruk av Higg som miljømerke i markedsføring av en økologisk t-skjorte i fjor. – Det er masse data som mangler, og det er klart at Higg ikke inkluderer verken mikroplast-utslipp eller hvordan fibrene påvirker biologisk mangfold, for å nevne to store problemer. Denne avgjørelsen satte virkelig på kartet at vi ligger langt bakpå som industri. Det minnet oss også på at produktene våre ikke er bra for miljøet på noen som helst slags måte. Det er bedre bruk av dem, som den funksjonelle enheten, som vi må løfte opp og frem.
Drevland applauderte akkurat denne erkjennelsen fra bransjen, og når konklusjonen begynte å utkrystallisere seg i debatten, sa hun også: – Vår mening er at det er helt feil av bransjen å snakke om bærekraftige produkter, dere kan snakke om «beste praksis», og sette det i kontekst. Men se det hele utenifra. Er det dere gjør internt som dere er superstolte av og brenner om å formidle til forbruker virkelig et stort skritt fremover, eller er det små musesteg. Antagelig det siste. Da må dere være ærlige om det.
Optimistisk om konsekvensene Etter at det hele var over, hadde Tonje Drevland følgende kommentar: – Forbrukertilsynet er positivt overrasket over selverkjennelsen fra bransjen som kom frem i debatten. Bransjen har nå selv erkjent at de på ingen måte er i mål og har en lang vei å gå når det gjelder arbeid med klima og miljø. Første, nødvendige steg for at bransjen skal komme videre og på rett spor med det viktige bærekraftsarbeidet og markedsføringen av dette mot forbrukere, er da tatt. Nå må bransjen ta dette innover seg, brette opp ermene og gå gjennom all markedsføring mot forbrukere for å sikre at de ikke gir et feil bilde at klima- og miljøpåvirkning.
Det blir spennende å se om de virkelig har lært, og tar de nødvendige grep. Flere aktører har allerede forlatt Sustainable Apparel Coalition etter grønnvaskingspåstandene, blant annet Kering og Adidas.