Zalando-rapport:

- Gjør bærekraftige valg mer attraktive og realistiske

Motebransjen må gjøre bærekraftige valg mer attraktive, realistiske og tilgjengelige. Konsumenter må samtidig prioritere bærekraftig mote like mye som i andre deler av livet.

Det slås fast i en rapport som Zalando nylig har publisert: «It Takes Two: How the Industry and Consumers Can Close the Sustainability ‘Attitude-Behavior Gap’ in Fashion..»

Gap mellom holdninger og atferd

Rapporten tar for seg gapet mellom holdninger og atferd. Den viser at mange forbrukere synes det er vanskelig å overføre bærekraftige holdninger til kjøpsbeslutninger. Den gir også klare anbefalinger på hvordan partene kan samarbeide for å lukke dette gapet. Som et svar på disse funnene, lanserer Zalando en ny opplevelse i shoppen, som gir kundene muligheten til å gjøre mer bærekraftig motevalg som samsvarer med de verdiene som de bryr seg mest om. I tillegg fortsetter Zalando å utvide sitt utvalg av brukt mote, og ekspanderer til ytterligere syv markeder hvor kunder kan bytte inn og kjøpe brukte moteprodukter.

David Schneider, meddirektør, Zalando

Basert på forbrukerundersøkelser i Frankrike, Tyskland, Italia, Sverige og Storbritannia, viser rapporten at motebransjen må gjøre bærekraftige valg mer attraktive, realistiske og tilgjengelige. Konsumenter må samtidig prioritere bærekraftig mote like mye som i andre deler av livet.

Zalandos meddirektør, David Schneider, sier: - Vi vil at 25 prosent av vårt brutto handelsvolum skal bestå av bærekraftige produkter innen 2023. Under koronakrisen fortalte kundene oss at bærekraftig handel har blitt viktigere for dem enn noen gang tidligere. Men da vi spurte dem om hva de følte om bærekraftig mote, var den sterkeste assosiasjonen «skyld», og den svakeste var «moro». Hvis vi som bransje mener alvor når det gjelder bærekraft, må vi fikse denne dissonansen så raskt som mulig for å bygge en bedre fremtid for mote etter krisen.

Anbefalinger

Rapporten kommer med ti anbefalinger som kan hjelpe moteselskaper å redusere avstanden mellom holdninger og atferd. Rapporten peker på tre hovedprioriteringer som må tas tak i. Først må motebransjen skape tillit gjennom enkel og overbevisende kommunikasjon, for det andre motivere til en atferdsendring. Til slutt må bransjen forberede seg på å bygge en sirkulær moteindustri, og tilby løsninger for hvordan dette skal gjøres.

Må samarbeide

Kate Heiny, direktør for bærekraft hos Zalando, utdyper: - Kundene våre forteller oss at de er svært opptatte av bærekraft, men de har vanskelig for å omsette verdiene til handling når de besøker butikkene eller handler på nett. Vår rolle som plattform er å gjøre det lettere for oss, våre merker og kundene å ta mer bærekraftige valg og å inspirere til samarbeid og varig endring. Det er derfor vi utarbeidet denne rapporten, som vi alle har noe å lære av: Zalando, motebransjen og forbrukerne. Etter å ha lest rapporten har vi konkludert med at hvis vi virkelig vil redusere avstanden mellom holdninger og atferd innen mote, må vi samarbeide. Vi må komme sammen, både moteindustrien og konsumentene.

Kate Heiny, direktør for bærekraft hos Zalando

Godt eksempel

Zalando ønsker å være et godt eksempel, og har allerede implementert en av anbefalingene i rapporten: «Snakk om bærekraft på et språk som alle kan forstå.» Anbefalingen er basert på et av funnene som bekrefter at halvparten av forbrukerne ikke forstår hva bærekraft betyr i motesammenheng. Ved hjelp av en ny opplevelse i motebutikken, får kunder nå se produkter basert på verdier som er viktige for dem, slik som redusert vannforbruk, sosialt ansvar, gjenbruk av materialer, dyrevelferd, reduserte utslipp og mote med lengre levetid.

Zalando begynte allerede i 2018 å merke produkter som er laget med mer bærekraftige materialer eller produksjonsmetoder, med et bærekraftighetsflagg. I dag består dette bærekraftige sortimentet av mer enn 80 000 artikler fra mer enn 500 merker. Med det nye tilbudet tar Zalando enda et steg mot plattformens mål om å hjelpe kunder til å forstå bærekraftig mote bedre og ta mer informerte valg.

Kan kjøpe mer brukt

I tillegg til anbefalinger til motebransjen, inneholder rapporten også forslag som kan hjelpe forbrukerne til å velge mer bærekraftige produkter. Rapporten spår at konsumenter det neste tiåret vil bli mer opptatt av sirkularitet i motebransjen, blant annet resirkulering, gjenbruk, videresalg, reparasjon og utleie. Zalando ønsker nå å møte den voksende interessen blant kunder ved å utvide tilbudet av brukte produkter til syv nye markeder. Fra 22. april kan kunder i Danmark, Finland, Irland, Italia, Sverige, Tsjekkia og Østerrike bytte inn og kjøpe brukt mote direkte på Zalando med gratis frakt og samme betalings- og returvilkår som Zalandos kunder kjenner fra før.

Powered by Labrador CMS