House of Dagmar vant Sustainability Award
Zalando har kåret det svenske merket House of Dagmar som vinner av den første Sustainability Award i partnerskap med Copenhagen Fashion Week.
House of Dagmar skilte seg spesielt ut på grunn av sin ambisiøse bærekraftstrategi som er implementert i store deler av merkets produksjonskjede. House of Dagmar vil motta en pengepremie samt et samarbeid med Zalando om en eksklusiv kolleksjon med fokus på bærekraft i design, materialer, produksjonsprosess, tekniske løsninger i tillegg til sporbarhet. For å støtte House of Dagmar i sin videre vekst, gjør Zalando kolleksjonen som ble vist under moteuken i København tilgjengelig for mer enn 35 millioner kunder i 17 ulike europeiske markeder.
Ifølge juryen er House of Dagmars engasjement mot en mer bærekraftig fremtid, en avgjørende faktor. Ettersom materialene utgjør 70% av merkets fotavtrykk, vil det svenske merket fjerne ikke-bærekraftige materialer fra deres kolleksjoner og erstatte dem med mer bærekraftige alternativer, som blant annet resirkulert fremfor nye materialer og produksjonsmetoder som benytter seg av mindre kjemikalier og vannforbruk. Merkets streben etter å gjøre positive endringer, er tydelig i den nyeste kolleksjonen, hvor 90% av plaggene er merket med ‘GOOD CHOICE’, noe som indikerer at de er fremstilt av mer bærekraftige tekstiler og dermed informerer og hjelper deres kunder med å ta gode shoppingvalg. House of Dagmar fortsetter å utfordre seg selv og begynte allerede i 2017 å måle sitt eget årlige fiberavtrykk. Siden den gang, har de også redusert vannforbruket sitt med 41%. Juryen har også lagt vekt på at House of Dagmar har gått enda lengre for å møte merkets høye standarder, ved å sette fokus på hele forsyningskjeden og sikre arbeidernes velferd og rettigheter.